Sleipner Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
Ingen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 419: | Linje 419: | ||
* Hans Johansen | * Hans Johansen | ||
Fargekoder | == Fargekoder == | ||
{| class="wikitable float-right" | {| class="wikitable float-right" | ||
! | ! style="text-align:center; color:#000; background:#597A47;" |NCS S 6520-G35Y | ||
|- | |- | ||
|} | |} |
Revisjonen fra 18. jul. 2022 kl. 19:49
Sleipner ble etablert i Sarpsborg i 1908 av Ole Klemsdal og Hans Johansen. De 40 første motorene ble laget her.
Bedriften hadde etter noen år behov for større lokaler, og flyttet til en tomt ved Trosvikberget i Fredrikstad i 1912.
Den første motoren Sleipner produserte var en 4-takt 3,5 Hk etter danske maler, med "snøfteventil" på innsuget. Det ble laget omtrent 20 motorer i 1908 og det samme i 1909. Motorene ble solgt hovedsakelig til små lystbåter og fiskebåter. Etter hvert som Sleipner ble mere kjent rundt om økte etterspørselen, og det ble klart for eierne at de måtte utvide fabrikken.
De fant ingen passende tomt i Sarpsborg, og valgte å forpakte en tomt i Fredriksstad, der de i 1910 gikk i gang med å oppføre en ny motorfabrikk. De tok i bruk den nye fabrikken i 1912, og i 1917 ble det bygget et nytt støperi og det gamle støperiet ble omgjort til monteringsverksted. I følge en egenomtale ble det i året 1919 produsert 400 motorer i størrelsen 3, 4, og 5 HK.
Sleipner produserte hovedsakelig innenbords bensinmotorer i mange varianter, men de produserte også noen diesel- og påhengsmotorer, påhengsmotorene ble markedsført under navnet "Sleipner Taifun".
En protokoll viser at bedriften i november 1967 hadde produsert til sammen 18.421 motorer. I 1976 var det slutt på motorproduksjonen når bedriften gikk konkurs. Slepner startet opp igjen noen måneder senere, men det ble da satset på andre båtprodukter. Sleipner lever enda i dag som utstyrsprodusent, du finner dem på https://sleipner.no/
Påhengsmotoren Aldell / Taifun
Sleipner begynte i 1955 å produsere en svensk påhengsmotor på lisens. Markedsføringen av motoren gikk under navnet Aldell. Motoren var ikke spesielt holdbar, og Sleipner satte i gang flere tiltak for å forsøke å forbedre motoren. Den fikk et nytt tennings-system, og den utenpåliggende startsnoren ble erstattet med startsnormekanisme med returfjær. Effekten ble øket fra ca 2,5 HK til 3 HK. Siden nå motoren fremsto som en helt ny og muligens bedre motor, ble den omdøpt til Taifun. Etter tre års produksjon, i 1958, var det produsert nesten 1700 motorer.
Da importrestriksjonene ble løftet, klarte ikke lenger de norske påhengsmotor-produsentene å konkurrere med de Svenske og Amerikanske, og produksjonen ble sterkt redusert og til slutt lagt helt ned.
Sleipner-modeller
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1908 - | Kopi av en dansk motor | |||||||||
A | 1911 - 1923 | Kopi av Regal | ||||||||
2,5 | 1 | 2,5 | 2 | 83 | 83 | 0,448 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 2 | 90 | 90 | 0,573 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Før 1945 | ||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Før 1945 | ||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Før 1945 | ||
5 | 1 | 5 | 4 | 110 | 120 | 1,14 L | Bensin | Før 1945 | ||
6 | 1 | 6 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Bensin | Før 1945 | ||
7 | 1 | 7 | 4 | 127 | 150 | 1,9 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/7 | 1 | 7 | 4 | 105 | 150 | 1,29 L | Diesel | Før 1945 | ||
5/6 | 2 | 6 | 4 | 80 | 100 | 1 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | fra 1929 | ||
8/12 | 2 | 12 | 4 | 105 | 140 | 2,42 L | Bensin | Før 1945 | ||
PM | 1 | 10 | 2 | 160 | 180 | 3,6 L | Parafin | Før 1945 |
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Produksjonstall | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Etter 1945 | |||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Etter 1945 | |||
5/6 | 1 | 6 | 4 | 110 | 130 | 1,23 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/8 | 1 | 8 | 4 | 125 | 150 | 1,84 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8 | 1 | 8 | 4 | 105 | 140 | 1,21 L | Diesel | Etter 1945 | |||
8/10 | 1 | 10 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Diesel | Etter 1945 | |||
6/7 | 2 | 7 | 4 | 80 | 105 | 1,16 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8/11 | 2 | 11 | 4 | 95 | 120 | 1,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
10/14 | 2 | 14 | 4 | 110 | 140 | 2,66 L | Bensin | Etter 1945 | |||
Taifun | 1 | 2,5 | 2 | 46 | 46 | Bensin | 1956 - 1958 | ca 1700 | Påhengsmotor | ||
Acro | 1 | 4 | Diesel |
3,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med helstøpt sylinder og ventiler på styrbord side.
4,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med separat sylinder og topp med ventiler på styrbord side.
6-7HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
10-14HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
ALDELL: lLsensproduksjon av en Svensk påhengsmotor, ble til Taifun.
Personer
- Ole Klemsdal
- Hans Johansen
Fargekoder
NCS S 6520-G35Y |
---|
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 3. aug. 2015 kl. 11:42