Mesna Brug: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[[Fil:1911_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna motor fra 1911]] | [[Fil:1911_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna motor fra 1911]] | ||
[[Fil:1912_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna Brug fra 1912]] | [[Fil:1912_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna Brug fra 1912]] | ||
[[Fil:Mesna_Brug_Fabrikk.png|miniatyr|Fabrikken ca 1959]] | |||
Fabrikken lå på Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914. | Fabrikken lå på Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914. | ||
Nåværende revisjon fra 13. mar. 2021 kl. 22:34
Fabrikken lå på Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914.
Fabrikken som produserte landbruksmaskiner, fikk hard konkurranse fra Amerikanske maskiner, og fikk økonomiske problem, i perioden rundt 1900. Fra en arbeidsstokk på rundt 90 mann i 1899, var det i 1903 bare 10 - 12 ansatte igjen. Kverner som da var eier, forsøkte i mange år å finne nye eiere, og klarte i 1908 å selge bedriften til Christian Adamsen, som la om produksjonen til blandt annet bensinmotorer til bruk i landbruket.
I fra boken "A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år"
Av en priskurant fra 1912 kan siteres:
Året 1909 optok vi fabrikation av benzinmotorer, og leverer vi paa dette omsaadet det bedste og solideste, da intet er sparet for at opnaa de bedste resultater. Vi har til dette øiemed anskaffet nye, moderene arbeidsmaskiner og kan saaledes garantere et nitid og solid arbeide, likesom vore motorer er forsynet med de aller nyeste forbedringer, der erfaringsmæssig er kommet til for at kunne fremstille en økonomisk og absolut paalidelig motor, og vi vil tillate os at fremhæve følgende: Til elektrisk tønding bruker vi udelukkende Bosch-magnet, og Ocilerende avbrydertænding som har den store fordel, at ved motorens starting er den elektriske funke ligesaa kraftig som eterat motoren er kommet igang. Vevstangen er av "smedstaal" (ikke støpt som paa de fleste motorer). Forgasseren tilføres opvarmet luft, deved hindres isdannelse i koldt veir. Benzinforbruket staar stadig i forhold til kraftydelsen.
Paa disse motors vigtigste organer, der betinger en helt paalidelig motor, har vi lagt al vor flid for at faa det mest fuldkomne - og tør vi trygt paastaa at kunne tilbyde Dem det bedste som findes paa motorens omraade til rimelie priser."
Rudolf Syberg var en periode direktør ved fabrikken, som tidligere motorprodusent i Oslo var han nok medvirkende til motorproduksjonen.
Mesna-motoren
Motorene produsert ved Landbrugs- og Motorfabrikken Mesna Brug A/S var stasjonære, horisontale 4-takt bensinmotorer med åpent veivhus. De arbeidet etter hit ´n miss-prinsippet. Motorene var delt opp i to hovedklasser; A og B. Type A var den mere påkostede utgaven av de to. Da hadde den smidd stempelstake, bronselagrer med oljesmøring, magnettenning som standard og var generelt mer solid konstruert. Fabrikken kunne levere følgende modeller:
Type A
HK | Omdr. | Reimskivens dia. | Omtrentlig
vekt i Kg |
Pris
i Kr |
Tillegg for
frikobling til reimskive |
---|---|---|---|---|---|
4,5 | 350 - 375 | 300 - 420 | 475 | 950,00 | 80 |
6 | 320 - 345 | 420 - 525 | 725 | 1350,00 | 100 |
8 | 300 - 325 | 525 - 610 | 875 | 1600,00 | 110 |
10 | 280 - 300 | 610 - 710 | 1100 | 1800,00 | 110 |
12 | 260 - 280 | 610 - 710 | 1200 | 2050,00 | 125 |
15 | 260 - 280 | 610 - 710 | 1500 | 2400,00 | 125 |
Type B
Hk | Omdr. | Reimskivens dia. | Omtrentlig
vekt i Kg |
Pris
i Kr |
Tillegg for
frikobling til reimskive |
---|---|---|---|---|---|
3 | 350 - 375 | 300 | 285 | 475,00 | 80 |
4,5 | 350 - 375 | 300 - 420 | 475 | 675,00 | 80 |
6 | 320 - 345 | 420 - 525 | 725 | 1200,00 | 100 |
8 | 300 - 325 | 525 - 610 | 875 | 1400,00 | 110 |
10 | 280 - 300 | 610 - 710 | 1100 | 1550,00 | 110 |
12 | 260 - 280 | 610 - 710 | 1200 | 1800,00 | 125 |
15 | 260 - 280 | 610 - 710 | 1500 | 2150,00 | 125 |
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 5. aug. 2016 kl. 15:45
Referanser
- A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år