Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
== MVD-Motoren == | == MVD-Motoren == | ||
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. | MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet. | ||
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator. | Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator. | ||
Linje 17: | Linje 17: | ||
== Modeller == | == Modeller == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+Moss Diesel | |+Moss Diesel MVD | ||
!Motor | !Motor | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Sylindre | !Sylindre | ||
!Takter | |||
!Boring | !Boring | ||
!Slag | !Slag | ||
Linje 29: | Linje 30: | ||
| | | | ||
|2 | |2 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 36: | Linje 38: | ||
| | | | ||
|2 | |2 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 43: | Linje 46: | ||
| | | | ||
|4 | |4 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 50: | Linje 54: | ||
| | | | ||
|4 | |4 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | |
Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 18:40
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Takter | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 2 | ||||
2B20/32 | 100 kW | 2 | ||||
4B16/26 | 140 kW | 4 | ||||
4B20/26 | 200 kW | 4 |
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"