Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | [[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | ||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. | Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere. | ||
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963. | |||
== MVD-Motoren == | == MVD-Motoren == |
Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 18:29
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | |||
4B16/26 | 140 kW | 4 | |||
4B20/26 | 200 kW | 4 |
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"