Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 8: | Linje 8: | ||
== MVD-Motoren == | == MVD-Motoren == | ||
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet. | MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet. | ||
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge. | Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge. | ||
Linje 50: | Linje 50: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | |||
== Referanser == | |||
<nowiki>*</nowiki>[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 16:43
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | |||
4B16/26 | 140 kW | 4 | |||
4B20/26 | 200 kW | 4 |
Referanser
*