Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]] | [[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]] | ||
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]] | [[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]] | ||
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk | [[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]] | ||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. | Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. | ||
== MVD-Motoren == | == MVD-Motoren == | ||
MVD dieselmotor var | MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet. | ||
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge. | Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge. | ||
== Modeller == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Moss Diesel 2 - taktere | |||
!Motor | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Sylindre | |||
!Boring | |||
!Slag | |||
|- | |||
|2B16/26 | |||
|70 kW | |||
| | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|2B20/32 | |||
|100 kW | |||
| | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|4B16/26 | |||
|140 kW | |||
| | |||
|4 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|4B20/26 | |||
|200 kW | |||
| | |||
|4 | |||
| | |||
| | |||
|} | |||
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 15:33
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | |||
4B16/26 | 140 kW | 4 | |||
4B20/26 | 200 kW | 4 |