Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 58: | Linje 58: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|1927- | |1927- | ||
| rowspan="2" |6473 | | rowspan="2" |6473 | ||
|Første utgave | |Første utgave | ||
Linje 68: | Linje 68: | ||
|2155 | |2155 | ||
|265 | |265 | ||
| | |<nowiki>-1965</nowiki> | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 105: | Linje 105: | ||
Kg | Kg | ||
!Byggeår | !Byggeår | ||
!Antall | |||
bygd | |||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
Linje 115: | Linje 117: | ||
| | | | ||
|40-talls | |40-talls | ||
| | |||
|Ca. 39 stykk produsert | |Ca. 39 stykk produsert | ||
|- | |- | ||
Linje 124: | Linje 127: | ||
|760 | |760 | ||
|200 | |200 | ||
| | |1955 - | ||
|24413 | |||
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | |Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | ||
|- | |- | ||
Linje 134: | Linje 138: | ||
|760 | |760 | ||
| | | | ||
| | |1961 - 1989 | ||
|5013 | |||
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter | |Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter | ||
|- | |- | ||
Linje 144: | Linje 149: | ||
|760 | |760 | ||
|200 | |200 | ||
| | |||
| | | | ||
|Levert med gear og fast propell | |Levert med gear og fast propell | ||
Linje 154: | Linje 160: | ||
|570 | |570 | ||
|165 | |165 | ||
| | |1964 - 1978 | ||
|4350 | |||
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell | |Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell | ||
|- | |- | ||
Linje 164: | Linje 171: | ||
|1,14 L | |1,14 L | ||
|190 | |190 | ||
| | |1966 - 1983 | ||
|5494 | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 173: | Linje 181: | ||
|90 x 90 | |90 x 90 | ||
|1,14 L | |1,14 L | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 183: | Linje 192: | ||
|90 x 90 | |90 x 90 | ||
|570 | |570 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 194: | Linje 204: | ||
|1520 | |1520 | ||
|390 | |390 | ||
| | |1958 - 1983 | ||
|9200 | |||
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
|- | |- | ||
Linje 203: | Linje 214: | ||
|90 x 120 | |90 x 120 | ||
|1520 | |1520 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 214: | Linje 226: | ||
|1880 | |1880 | ||
|400 | |400 | ||
| | |1969 - | ||
|5559 | |||
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
|- | |- | ||
Linje 223: | Linje 236: | ||
|100 x 120 | |100 x 120 | ||
|1880 | |1880 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | |
Revisjonen fra 27. mai 2020 kl. 07:47
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Sabb Semidiesel
Type | Ytelse HK | Turtall
O/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
Bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 3 | 850 | 1 - 2 | 95 x 100 | 709 | 87 | 1925-63 | 1859 | Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C |
B | 4 - 5 | 800 | 1 - 2 | 120 x 120 | 1357 | 182 | 1935-63 | 4536 | |
C | 5 - 7 | 1 - 2 | 1927- | 6473 | Første utgave | ||||
5 - 9 | 750 | 1 - 2 | 140 x 140 | 2155 | 265 | -1965 | |||
D | 6 - 12 | 700 | 1 - 2 | 160 x 160 | 3217 | 385 | 1951-66 | 1986 |
2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
Ny-Sabb
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.
Sabb Dieselmotor
Type | Ytelse HK | Turtall
o/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 4 | 1 - 2 | 40-talls | Ca. 39 stykk produsert | |||||
G | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | 1955 - | 24413 | Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear |
GA | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 1961 - 1989 | 5013 | Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter | |
GG | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Levert med gear og fast propell | ||
H | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | 165 | 1964 - 1978 | 4350 | Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell |
2 H | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | 190 | 1966 - 1983 | 5494 | |
2 HG | 18 | 2250 | 2 - 4 | 90 x 90 | 1,14 L | Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm | |||
HG | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell | |||
2G | 16 - 22 | 1800 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | 390 | 1958 - 1983 | 9200 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell |
2GRS | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | Stasjonær versjon av 2G | ||||
2J | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | 400 | 1969 - | 5559 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | |
2JRS | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | Stasjonær versjon av 2J |
Referanse
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34