Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble | '''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger. | ||
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. | Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000 | ||
== Motoren Aalesund == | == Motoren Aalesund == | ||
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK. | Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK. | ||
== Direksjonen 1916. == | |||
Ingeniør R. N. Ofstad. administreende direktør, Ålesund. | |||
Ingeniør F. Schuman, Bergen. | |||
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen | |||
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen | |||
== Referanser == | == Referanser == |
Revisjonen fra 25. mar. 2020 kl. 16:58
Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000
Motoren Aalesund
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
Direksjonen 1916.
Ingeniør R. N. Ofstad. administreende direktør, Ålesund.
Ingeniør F. Schuman, Bergen.
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
Referanser
- Kysten 1913
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03