Lofoten Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:1912 Lofoten Motorfabrik.png|alt=Notis i Bodø Tidende|miniatyr|Notis i Bodø Tidende 11. juni 1912]] | |||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Nåværende revisjon fra 22. jan. 2020 kl. 12:31
Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Opprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.
Historie
Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verks-eier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.
F. Schumann og brødrene var en entreprenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten.
Aksjeinnbydelse i 1912.