Karl G. Pedersen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]'''Karl G Pedersen motorfabrikk'''[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
 
[[Fil:1936 Karl G. Pedersen.png|miniatyr|Reklame fra 1936]]
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]


'''Karl G Pedersen motorfabrikk'''


I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.

Nåværende revisjon fra 21. okt. 2019 kl. 17:56

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1936
Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.

Karl G Pedersen motorfabrikk

I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.

Glimt-motoren

Motorene produsert ved Karl G. Pedersen var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototype. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.

Modell Ytelse Turtall Boring Slag Vekt Type
3-4 HK 850 90 120 90
5 HK 750 105 130 138
6-8 HK 675 125 160 285
8 HK 650 130 160 300
6-7 HK 580 135 145 295 Glødehode
3 HK 850 85 90 65 Totakt petroleum
4-5 HK 650 105 116 120 Totakt petroleum

Kilder

Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk


Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41‎