Jobu Mekaniske Verksted AS: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Jobu Mekaniske Verksted AS Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. J…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
Jobu Mekaniske Verksted AS
Jobu Mekaniske Verksted AS


Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsagprodusent.
Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank.
 
Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsagprodusent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv.  


JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.[[Fil:Jobu Suksess.jpg|miniatyr|Reklame for JoBu]]
JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.[[Fil:Jobu Suksess.jpg|miniatyr|Reklame for JoBu]]
Linje 8: Linje 10:
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Nøkkelpersoner ==
Trygve Johansen
Gunnar Busk


== Referanser ==
== Referanser ==
Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Østfold]]
[[Kategori:Østfold]]
[[Kategori:Sarpsborg]]
[[Kategori:Sarpsborg]]

Revisjonen fra 24. nov. 2018 kl. 15:25

Jobu Mekaniske Verksted AS

Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank.

Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsagprodusent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv.

JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.

Reklame for JoBu
Reklame for Jo-Bu fra 1963

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Nøkkelpersoner

Trygve Johansen

Gunnar Busk

Referanser

Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund