De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (Oppdatert tabell) |
||
Linje 23: | Linje 23: | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Sylindre | !Sylindre | ||
!Boring | |||
!Slaglengde | |||
!Slagvolum | |||
!Lengde | !Lengde | ||
!Vekt | |||
|- | |- | ||
| | |A 7 | ||
| | |12 | ||
|600 | |||
|1 | |||
|160 | |||
|180 | |||
|3,6 L | |||
| | | | ||
|750 | |||
|- | |||
|C 20 | |||
|35 | |||
|420 | |||
|1 | |1 | ||
|230 | |||
|270 | |||
|11,2 L | |||
| | |||
|1800 | |||
|- | |||
|D 30 | |||
|55 | |||
|360 | |||
|1 | |||
|290 | |||
|310 | |||
|20,5 L | |||
|1730 | |1730 | ||
|2975 | |||
|- | |- | ||
|Ex50 | |Ex50 | ||
| | |75 | ||
| | |340 | ||
|1 | |1 | ||
|330 | |||
|360 | |||
|30,8 L | |||
|1770 | |1770 | ||
|4000 | |||
|- | |- | ||
| | |2C 40 | ||
| | |70 | ||
|420 | |||
|2 | |||
|230 | |||
|270 | |||
|22,4 L | |||
| | | | ||
|2800 | |||
|- | |||
|2D 60 | |||
|110 | |||
|360 | |||
|2 | |2 | ||
| | |||
| | |||
| | |||
|1950 | |1950 | ||
| | |||
|- | |- | ||
| | |2Ex 100 | ||
|140 | |140 | ||
|340 | |||
|2 | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
|2050 | |2050 | ||
| | |||
|- | |- | ||
| | |3Ex 150 | ||
|210 | |210 | ||
| | | | ||
|3 | |3 | ||
| | |||
| | |||
| | |||
|2670 | |2670 | ||
| | |||
|- | |||
|4D 200 | |||
|220 | |||
|360 | |||
|4 | |||
|290 | |||
|360 | |||
|123,2 L | |||
| | |||
|9000 | |||
|} | |} | ||
Revisjonen fra 15. nov. 2018 kl. 16:15
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slaglengde | Slagvolum | Lengde | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A 7 | 12 | 600 | 1 | 160 | 180 | 3,6 L | 750 | |
C 20 | 35 | 420 | 1 | 230 | 270 | 11,2 L | 1800 | |
D 30 | 55 | 360 | 1 | 290 | 310 | 20,5 L | 1730 | 2975 |
Ex50 | 75 | 340 | 1 | 330 | 360 | 30,8 L | 1770 | 4000 |
2C 40 | 70 | 420 | 2 | 230 | 270 | 22,4 L | 2800 | |
2D 60 | 110 | 360 | 2 | 1950 | ||||
2Ex 100 | 140 | 340 | 2 | 2050 | ||||
3Ex 150 | 210 | 3 | 2670 | |||||
4D 200 | 220 | 360 | 4 | 290 | 360 | 123,2 L | 9000 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK