Burmeister & Wain: Forskjell mellom revisjoner
m (→Lisenstagere) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 23: | Linje 23: | ||
!Bredde | !Bredde | ||
!Byggeår | !Byggeår | ||
|- | |||
| colspan="16" |'''50-VBF-90''' serien | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|200 | |||
|900 | |||
|500 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |- | ||
| colspan="16" |'''50-VTBF-110''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | | colspan="16" |'''50-VTBF-110''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | ||
Linje 222: | Linje 241: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| colspan="16" |'''74-VTBF-140''' | | colspan="16" |'''74-VTBF-140''' - serien | ||
|- | |- | ||
!Motor | !Motor | ||
Linje 368: | Linje 387: | ||
| rowspan="8" |10400 | | rowspan="8" |10400 | ||
| rowspan="8" |4070 | | rowspan="8" |4070 | ||
| | |1952 - | ||
|- | |- | ||
| | | |
Revisjonen fra 9. aug. 2018 kl. 22:32
2 Takt - Krysshode
Motor | Sylindre | IHK | PR Sylinder | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50-VBF-90 serien | |||||||||||||||
200 | 900 | 500 | |||||||||||||
50-VTBF-110 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | |||||||||||||||
5 | 3200 | 640 | 2900 | 170 | 1100 | 500 | 215,98 L | 1079,9 L | 2,97 | 6900 | 7300 | 2820 | |||
6 | 3850 | 641 | 3450 | 1295,88 | 7900 | ||||||||||
7 | 4500 | 642 | 4050 | 1511,83 L | 8800 | ||||||||||
8 | 5150 | 643 | 4600 | 1727,84 L | 9700 | ||||||||||
9 | 5800 | 644 | 5200 | 1943,82 L | 10600 | ||||||||||
10 | 6450 | 645 | 5800 | 2159,8 L | 11500 | ||||||||||
11 | 7100 | 645 | 6350 | 2375,78 L | 12400 | ||||||||||
12 | 7700 | 641 | 6950 | 2591,74 L | 13300 | ||||||||||
62-VTBF-115 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 4550 | 910,0 | 4100 | 150 | 1150 | 620 | 347,18 L | 1735,93 L | 2,62 | 8800 | 8200 | 3240 | |||
6 | 5500 | 916,6 | 4900 | 2083,11 L | 10500 | ||||||||||
7 | 6400 | 914,28 | 5750 | 2430,30 L | 11600 | ||||||||||
8 | 7300 | 912,5 | 6600 | 2777,49 L | 12700 | ||||||||||
9 | 8200 | 911,1 | 7400 | 3124,67 L | 13800 | ||||||||||
10 | 9100 | 910,0 | 8200 | 3471,86 L | 14900 | ||||||||||
11 | 10000 | 909,0 | 9000 | 3819,05 L | 16000 | ||||||||||
12 | 11000 | 916,6 | 9800 | 4166,23 L | 17100 | ||||||||||
74-VTBF-140 - serien | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 6600 | 1320,00 | 5950 | 125 | 1400 | 740 | 602,1 L | 3010,53 L | 2,19 | 10700 | 9700 | 3850 | |||
6 | 7900 | 1316,66 | 7100 | 3612,63 L | 13000 | ||||||||||
7 | 9250 | 1321,42 | 8300 | 4214,74 L | 14300 | ||||||||||
8 | 10600 | 1325,00 | 9500 | 4816,84 L | 15650 | ||||||||||
9 | 11900 | 1322,22 | 10700 | 5418,95 L | 17050 | ||||||||||
10 | 13200 | 1320,00 | 11900 | 6021,06 L | 18400 | ||||||||||
11 | 14500 | 1318,18 | 13000 | 6623,16 L | 19700 | ||||||||||
12 | 15800 | 1316,66 | 14200 | 7225,27 L | 21050 | ||||||||||
74-VTBF-160 | |||||||||||||||
Motor | Sylindre | IHK | Sylinderytelse | BHP | O/min | Slaglengde | Boring | Sylinder-
volum |
Totalt
slagvolum |
HK pr
liter |
Vekt | Lengde | Høyde | Bredde | Byggeår |
5 | 6950 | 1390,0 | 6250 | 115 | 1600 | 740 | 688,12 L | 3440,60 L | 2,02 | 11000 | 10400 | 4070 | 1952 - | ||
6 | 8300 | 1383,3 | 7500 | 4128,72 L | 13250 | ||||||||||
7 | 9700 | 1385,7 | 8750 | 4816,84 L | 14550 | ||||||||||
8 | 11100 | 1387,5 | 10000 | 5504,97 L | 15850 | ||||||||||
9 | 12500 | 1388,8 | 11200 | 6193,09 L | 17400 | ||||||||||
10 | 13900 | 1390,0 | 12500 | 6881,21 L | 18700 | ||||||||||
11 | 15300 | 1390,9 | 13700 | 7569,33 L | 20020 | ||||||||||
12 | 16700 | 1391,66 | 15000 | 8257,45 L | 21340 |
4-Takt Diesel
Type | Sylindre | Ytelse | o/min | Boring | Slag | Slagvolum | Sylinder-
volum | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type 20 MTH 30 | ||||||||
M
T H 3 0 |
220 | 2 | 70 | 600 | ||||
320 | 3 | 105 | ||||||
420 | 4 | 140 | ||||||
520 | 5 | 175 | ||||||
620 | 6 | 210 | ||||||
Lisenstagere
Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.
Storbritannia, Koloniene, Hong Kong
- Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glascow
- John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock
- Hongkong & Whampoa Dock Company Limited, Hong Kong
1911 Harland og Wolff fikk lisens for produksjon av Burmeister og Wain dieselmotorer. Dette ble organisert gjennom et nytt selskap, Burmeister & Wain (Diesel System) Oil Engine Co Ltd. Dette selskapet kjøpte Lancefield Works i Finnieston fra Harland og Wolff, som nylig hadde kjøpt morselskapet.
1922 Harland og Wolff, som hadde den eneste lisensen for Storbritannia og koloniene for bygging av dieselmotorer fra Burmeister og Wain, ga John G. Kincaid og Co en underlisens for bygging motorer. Kort tid etter inngikk John G. Kincaid og Co en ytterligere ordning for utvidelse av lisensen, slik at de også kunne konstruere denne typen maskiner for eksport til Spania, Frankrike og de franske koloniene.
Belgia
- Sociêtê Anonyme Cockerill-Ougrée, Seraing
- John Cockerill, Searing
Danmark
- Elsinore Shipbuilding and Engineering Co. Ltd, Elsinore
- Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore
- Orlogsværftet, Holmen, København
- Alpha-Disel AS, Fredrikshavn
- Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby
Frankrike
- Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot
- Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire
- Chantiers De L`Atlantique (Penhoet-Loire) Saint-Nazaire
- Ateliers Louis Thiriet, La Baule
Nederland
- Machinefabriek en scheepswerf Van P. Smit Jr. N. V: Rotterdam
Italia
- Cantieri Navali Riuniti, Genova
Jugoslavia
- Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia
Japan Hovedlisens:
- Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka
Sub-lisens
- Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka
Norge Hovedlisens:
- A/S Akers Mek. Verksted, Oslo
Sub-lisens:
- Sarpsborg Mek. Verksted, Greåker
Sverige
- Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg
Spania
- Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao
- Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao
- La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona
Sovjetunionen
- V/O Machinoimport, Moskva, Sovjetunionen
Tyskland
- Fried. Krupp Dieselmotoren G.m.b.H. Essen