Nils Farstad: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter == Gunja-Nils-motoren == Kategori:Norske motorprodusen…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
Nils. G. Farstad
Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er [[Nogva]], Hjelseth, [[Knut Haahjem|Haahjem]], Grepa, [[Volda mek. verksted|Volda]].
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Gunja-Nils-motoren ==
== Gunnja-Nils-motoren ==
I 1957 ble "120 HK Gunnja-Nils Diesel" testet ved Nogva Motorfabrikk. De hadde montert en en elektromotor for å rotere motoren, som under testen ble rotert med ca 60 omdreininger i minuttet. Under testen oppsto det en skade på et lager, og testen ble avbrutt. Nils ville gjerne foreta justeringer på konstruksjonen, men det var trangt med ressursene og prosjektet ble avsluttet.


Prosjektet hadde fått støtte fra Sunnmøre og Romsdal Fiskarlag, Norges Råfisklag, Norges Sildesalgslag, og Fiskeridirektoratet.
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]

Revisjonen fra 28. mai 2018 kl. 06:33

Nils. G. Farstad

Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er Nogva, Hjelseth, Haahjem, Grepa, Volda.

Norge Flagg.jpg

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Gunnja-Nils-motoren

I 1957 ble "120 HK Gunnja-Nils Diesel" testet ved Nogva Motorfabrikk. De hadde montert en en elektromotor for å rotere motoren, som under testen ble rotert med ca 60 omdreininger i minuttet. Under testen oppsto det en skade på et lager, og testen ble avbrutt. Nils ville gjerne foreta justeringer på konstruksjonen, men det var trangt med ressursene og prosjektet ble avsluttet.

Prosjektet hadde fått støtte fra Sunnmøre og Romsdal Fiskarlag, Norges Råfisklag, Norges Sildesalgslag, og Fiskeridirektoratet.