Sterkodder mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:Sterkoder motor.jpg|miniatyr]] | [[Fil:Sterkoder motor.jpg|miniatyr]] | ||
Ole Mollan og Bernt Skeid hadde før Sterkoder i kompaniskap, et firma som het "Mollan & Skeid", som holdt til i Sjursvika på Innlandet. Så startet de med motorproduksjon på Indlandet i 1912, før de fikk behov for å utvide, og de kjøpte byens eldste skipsverft, Bjørnehaugens Skipsværft i 1916, og samtidig stiftet de firmaet A/S Sterkoder. De moderniserte støperiet, og bygget et moderne maskinverksted. De anla også en patentslip for båter inntil 150 fot.[[Fil:1919 Stærkodder.png|thumb]] | |||
== Sterkodder-motoren == | == Sterkodder-motoren == | ||
Linje 15: | Linje 15: | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
<references /> | |||
"Norges næringsveier i tekst og billeder" | "Norges næringsveier i tekst og billeder" | ||
Revisjonen fra 25. apr. 2018 kl. 19:59
Ole Mollan og Bernt Skeid hadde før Sterkoder i kompaniskap, et firma som het "Mollan & Skeid", som holdt til i Sjursvika på Innlandet. Så startet de med motorproduksjon på Indlandet i 1912, før de fikk behov for å utvide, og de kjøpte byens eldste skipsverft, Bjørnehaugens Skipsværft i 1916, og samtidig stiftet de firmaet A/S Sterkoder. De moderniserte støperiet, og bygget et moderne maskinverksted. De anla også en patentslip for båter inntil 150 fot.
Sterkodder-motoren
Startet i 1912, de første årene produserte fabrikken 4-takt glødehodemotorer, både 1- og 2-sylindrede modeller. Senere gikk de over til kun 2-taktsmotorer, frem til avvikling av motorproduksjonen stoppet i 1946.
Nøkkelpersoner
- Halfdan Backer
- Bernt Skeid (1883 - 1964)
- Ole Mollan (1885 - 1966)
Referanser
"Norges næringsveier i tekst og billeder"