Edv. Kristensen: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (Rettet tekst.) |
||
Linje 8: | Linje 8: | ||
== Smart-motoren == | == Smart-motoren == | ||
Verkstedet produserte 1-sylindrede 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble | Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble aktuert av envanlig kamaksel mens innsugsventil ble åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare en enkel kam til drift av eksosventilen. | ||
På Smart-motoren var topp | På Smart-motoren var topp støpt separat mens sylinder og øvre halvdel av veivhuset var støpt i et stykke. Ventilblokk og topp var også støpt i ett stykke med ventiler plassert i bakkant. Innsugsventilen var montert på en egen flens like ovenfor eksosventilen. Drammekran var også plassert på toppen av flensen, like framfor innsuget. | ||
Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren. | Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren. |
Revisjonen fra 20. apr. 2018 kl. 14:35
Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918.
Smart-motoren
Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble aktuert av envanlig kamaksel mens innsugsventil ble åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare en enkel kam til drift av eksosventilen.
På Smart-motoren var topp støpt separat mens sylinder og øvre halvdel av veivhuset var støpt i et stykke. Ventilblokk og topp var også støpt i ett stykke med ventiler plassert i bakkant. Innsugsventilen var montert på en egen flens like ovenfor eksosventilen. Drammekran var også plassert på toppen av flensen, like framfor innsuget.
Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren.