Sleipner Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
m (Rettet tekst.) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs| | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|64x64px|høyre]] | ||
[[Fil:1915 Sleipner.jpg|miniatyr|Reklame fra 1915]] | [[Fil:1915 Sleipner.jpg|miniatyr|Reklame fra 1915]] |
Revisjonen fra 14. apr. 2018 kl. 16:49
Etablert i Sarpsborg i 1908 av Ole Klemsdal og Hans Johansen. De 40 første motorene ble laget her[1]. Bedriften ble flyttet til en tomt ved Trosvikberget i Fredrikstad i 1912.
Den første motoren var en 4-takt 3,5 Hk. Det ble produsert ca 20 motorer i 1908 og det samme i 1909. Motorene ble solgt hovedsaklig til små lystbåter og fiskebåter. Etterhvert som Sleipner ble mere kjent rundt om økte etterspørselen, og det ble klart for eierne at de måtte utvide fabrikken. De fant ingen passende tomt i Sarpsborg, og valgte å forpakte en tomt i Fredriksstad, der de i 1910 gikk i gang med å oppføre en ny motorfabrikk. I 1917 ble det bygget et nytt støperi og i det gamle støperiet ble omgjort til monteringsverksted. I følge en egenomtale ble det i 1919 produsert 400 motorer i størrelsen 3, 4, og 5 HK.
Sleipner produserte hovedsakelig innenbords bensinmotorer i mange varianter, men de produserte også noen diesel- og påhengsmotorer, under navnet "Sleipner Taifun".
En protokoll viser at bedriften i november 1967 hadde produsert til sammen 18.421 motorer. Bedriften gikk konkurs i 1976. Virksomheten ble gjenopptatt noen måneder senere, men det ble da satset på andre båtprodukter.
Påhengsmotoren Aldell / Taifun
Sleipner begynte i 1955 å produsere en svensk påhengsmotor på lisens. Markedsføringen av motoren gikk under navnet Aldell. Motoren var ikke spesiellt holdbar, og Sleipner satte i gang med å forsøke å forbedre motoren. Den finn nytt tenningssystem, og den utenpåliggende startsnoren ble erstattet med fjærtrekk. Effekten ble øket fra ca 2,5 HK til 3 HK. Siden nå motoren fremsto som en helt ny motor, ble den omdøpt til Taifun. Etter tre års produksjon, i 1958, var det produsert nesten 1700 motorer. Da importrestriksjonene ble løftet klarte ikke lenger de norske påhengsmotorprodusentene å konkurrere med de Svenske og Amerikanske, og produksjonen ble sterkt redusert og til slutt lagt ned.
Sleipner-modeller
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1908 - | Kopi av en dansk motor | |||||||||
A | 1911 - 1923 | Kopi av Regal | ||||||||
2,5 | 1 | 2,5 | 2 | 83 | 83 | 0,448 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 2 | 90 | 90 | 0,573 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Før 1945 | ||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Før 1945 | ||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Før 1945 | ||
5 | 1 | 5 | 4 | 110 | 120 | 1,14 L | Bensin | Før 1945 | ||
6 | 1 | 6 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Bensin | Før 1945 | ||
7 | 1 | 7 | 4 | 127 | 150 | 1,9 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/7 | 1 | 7 | 4 | 105 | 150 | 1,29 L | Diesel | Før 1945 | ||
5/6 | 2 | 6 | 4 | 80 | 100 | 1 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | fra 1929 | ||
8/12 | 2 | 12 | 4 | 105 | 140 | 2,42 L | Bensin | Før 1945 | ||
PM | 1 | 10 | 2 | 160 | 180 | 3,6 L | Parafin | Før 1945 |
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Produksjonstall | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Etter 1945 | |||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Etter 1945 | |||
5/6 | 1 | 6 | 4 | 110 | 130 | 1,23 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/8 | 1 | 8 | 4 | 125 | 150 | 1,84 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8 | 1 | 8 | 4 | 105 | 140 | 1,21 L | Diesel | Etter 1945 | |||
8/10 | 1 | 10 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Diesel | Etter 1945 | |||
6/7 | 2 | 7 | 4 | 80 | 105 | 1,16 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8/11 | 2 | 11 | 4 | 95 | 120 | 1,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
10/14 | 2 | 14 | 4 | 110 | 140 | 2,66 L | Bensin | Etter 1945 | |||
Taifun | 1 | 2,5 | 2 | 46 | 46 | Bensin | 1956 - 1958 | ca 1700 | Påhengsmotor | ||
Acro | 1 | 4 | Diesel |
3,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med helstøpt sylinder og ventiler på styrbord side.
4,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med separat sylinder og topp med ventiler på styrbord side.
6-7HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
10-14HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
ALDELL: lLsensproduksjon av en Svensk påhengsmotor, ble til Taifun.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Referanser
Første oppføring 3. aug. 2015 kl. 11:42