Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:NVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk diesel]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk diesel]]


Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.   
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.   

Revisjonen fra 13. apr. 2018 kl. 18:19

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
MVD tegning
Moss Værft og Dokk diesel

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.

Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter