De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1912_AS_Vestlandske_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse fra 1912|thumb]] | |||
[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]] | |||
[[Fil:1920 Hein Bergen.png|miniatyr|3 sylindret Hein ca 1920]] | [[Fil:1920 Hein Bergen.png|miniatyr|3 sylindret Hein ca 1920]] | ||
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]] | |||
[[fil:1953 Union.png|thumb]] | |||
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene på sine motorer til flere bedrifter. | De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene på sine motorer til flere bedrifter. | ||
Linje 16: | Linje 22: | ||
== FOMOFA-motoren == | == FOMOFA-motoren == | ||
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som. | |||
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]] | |||
[[fil:fomofa.jpg|thumb]] | |||
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]] | [[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]] | ||
Linje 25: | Linje 37: | ||
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK | * R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK | ||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | |||
[[Kategori:Hordaland]] | [[Kategori:Hordaland]] | ||
[[Kategori:Bergen]] | [[Kategori:Bergen]] |
Revisjonen fra 11. apr. 2018 kl. 18:41
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene på sine motorer til flere bedrifter.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid blandt de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototye klar; en 3-sylindret, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK