Øveråsen Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 186: | Linje 186: | ||
|} | |} | ||
== | == Referanser == | ||
<references /> | |||
* Wikipedia | * Wikipedia | ||
* Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914 | * Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914 |
Revisjonen fra 11. apr. 2018 kl. 10:22
Brødrene Øveraasen Motorfabrik og Mek. Verksted
Bedriften ble startet på Gjøvik av brødrene Even (1877–1948) og Hans Johannes (1883–1939) Øveraasen, fra gården Øveråsen i Vardal, vest for Gjøvik. I 1901 utvandret de til Wisconsin i USA Der arbeidet de hos flere motorprodusenter og samlet erfaring på dette området. I 1907 kom de tilbake til Norge, og startet i mars 1908 motorproduksjon på Gjøvik. I 1911 bygde de ny fabrikk, med eget jernstøperi. Einar hadde ved sitt utelandsopphold jobbet ved en større motorfabrikk som mekaniker, og senere som tegner og konstruktør.
Fabrikken ble etter sigende startet under svært beskjedne forhold, de leide Wangs sag og høvleris lagerhus, og innredet det til et verksted. De ansatte noen få mann, og startet med å produsere noen båtmotorer, men de utviklet en landbruksmotor. Den første Tryggmotoren var på 4 HK.
Bedriften produserte både råoljemotorer og forgassermotorer både til stasjonært bruk, og båtmotorer. Motorene, som hadde fordampingskjøling, ble solgt under merkenavnet «Trygg».
Øveråsen produserte motorer frem til 1958.
Modeller
- Trygg
- Viking
- B.Ø.
- Ø.M.
Spesifikasjoner | |||
---|---|---|---|
Modell | 3½ | 5 - 6½ | 6 - 7½ |
Type | 2 takt | 4 takt | 4 takt |
Hestekrefter | 3½ | 5 - 6½ | 6 - 7½ |
Turtall | 750 | ||
Sylinder, antall | 1 | 1 | 1 |
Sylinder, boring | 90 mm | 4" | 4¼" |
Slaglengde | 90 mm | 5" | 5" |
Slagvolum, cm³ | 573 | 1029 | 1162 |
Hk ved 750 omdr pr min | 3,5 | 5 | 6 |
Hk ved 950 omdr pr min | - | 6,5 | 7,5 |
Smøresystem | Centraltrykk
smøreapparat | ||
Kjøkesystem | Tannhjulspumpe | ||
Tending | Magnet m/
impulsstarter | ||
Forgasser | Simplex forgasser | ||
Største lengde | 567 | 567 | |
Største lengde m/ gear | 925 | 925 | |
Største lengde m/ friksjonskupling | 855 | 855 | |
Største bredde (alle utførelser) | 495 | 495 | |
Største høyde (alle utførelser) | 690 | 690 | |
Vekt av motor. kg. | 70 | 140 | 145 |
Vekt av motor m/ gear | 190 | 195 | |
Vekt av motor m/ friksjonskupling | 165 | 170 | |
Propeller, fast, diam, | 350 | 380 | |
Propeller, fast, antall blad | 3 | 3 | |
Propeller, fast, aksling diam, | 1" | 1" | |
Propeller, fast, aksling lengde | 2200 | 2200 | |
Propeller, vridbar, diam | 425 | 445 | |
Propeller, vridbar, antall blad | 2 | 2 | |
Propeller, vridbar, aksling diam | 1" | 1" | |
Propeller, vridbar, aksling lengde | 2200 | 2200 | |
Propeller, hylse, diam | 1¼" | 1¼" | |
Propeller, hylse, lengde | 1900 | 1900 |
Referanser
- Wikipedia
- Fra Gjøvik og omliggende distrikters næringsliv 1914
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 22. jul. 2015 kl. 14:11