Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | [[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | ||
[[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | [[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | ||
[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | [[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | ||
[[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | [[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]] | ||
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra 1932|miniatyr|Reklame for Volda-motoren fra 1932]] | |||
[[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]] | [[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]] | ||
Revisjonen fra 24. mar. 2018 kl. 11:59
Senere Volda Mek verksted.
Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.
Volda-motoren
Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:
Modell | Ytelse | Sylindre | Takt | Notat |
---|---|---|---|---|
6 HK | 1 | 2 | ||
10 HK | 1 | 2 | ||
12 HK | 1 | 2 | ||
14 HK | 1 | 2 | ||
22 HK | 1 | 2 | ||
40 HK | 1 | 2 | ||
50 HK | 1 | 2 | ||
60 HK | 1 | 2 | ||
70 - 110 HK | 2 | 2 |