Sleipner Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 12: | Linje 12: | ||
En protokoll viser at bedriften i november 1967 hadde produsert til sammen 18.421 motorer. Bedriften gikk konkurs i 1976. Virksomheten ble gjenopptatt noen måneder senere, men det ble da satset på andre båtprodukter. | En protokoll viser at bedriften i november 1967 hadde produsert til sammen 18.421 motorer. Bedriften gikk konkurs i 1976. Virksomheten ble gjenopptatt noen måneder senere, men det ble da satset på andre båtprodukter. | ||
== Påhengsmotoren Aldell / Taifun == | |||
Sleipner begynte i 1955 å produsere en svensk påhengsmotor på lisens. Markedsføringen av motoren gikk under navnet Aldell. Motoren var ikke spesiellt holdbar, og Sleipner satte i gang med å forsøke å forbedre motoren. Den finn nytt tenningssystem, og den utenpåliggende startsnoren ble erstattet med fjærtrekk. Effekten ble øket fra ca 2,5 HK til 3 HK. Siden nå motoren fremsto som en helt ny motor, ble den omdøpt til Taifun. Etter tre års produksjon, i 1958, var det produsert nesten 1700 motorer. Da importrestriksjonene ble løftet klarte ikke lenger de norske påhengsmotorprodusentene å konkurrere med de Svenske og Amerikanske, og produksjonen ble sterkt redusert og til slutt lagt ned. | |||
== Sleipner-modeller == | == Sleipner-modeller == | ||
Linje 221: | Linje 224: | ||
!Drivstoff | !Drivstoff | ||
!Byggeår | !Byggeår | ||
!Produksjonstall | |||
!Notat | !Notat | ||
|- | |- | ||
Linje 234: | Linje 238: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 246: | Linje 251: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 258: | Linje 264: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 270: | Linje 277: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 282: | Linje 290: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 294: | Linje 303: | ||
|Diesel | |Diesel | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 306: | Linje 316: | ||
|Diesel | |Diesel | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 318: | Linje 329: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 330: | Linje 342: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 342: | Linje 355: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 354: | Linje 368: | ||
|Bensin | |Bensin | ||
|Etter 1945 | |Etter 1945 | ||
| | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 365: | Linje 380: | ||
| | | | ||
|Bensin | |Bensin | ||
| | |1956 - 1958 | ||
|ca 1700 | |||
|Påhengsmotor | |Påhengsmotor | ||
|- | |- | ||
Linje 377: | Linje 393: | ||
| | | | ||
|Diesel | |Diesel | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 388: | Linje 405: | ||
'''10-14HK:''' 2-sylindret, 4-takt bensinmotor. | '''10-14HK:''' 2-sylindret, 4-takt bensinmotor. | ||
'''ALDELL:''' | '''ALDELL:''' lLsensproduksjon av en Svensk påhengsmotor, ble til Taifun. | ||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 9. mar. 2018 kl. 11:25
Etablert i Sarpsborg i 1908 av Ole Klemsdal og Hans Johansen. De 40 første motorene ble laget her[1]. Bedriften ble flyttet til en tomt ved Trosvikberget i Fredrikstad i 1912.
Den første motoren var en 4-takt 3,5 Hk. Det ble produsert ca 20 motorer i 1908 og det samme i 1909. Motorene ble solgt hovedsaklig til små lystbåter og fiskebåter. Etterhvert som Sleipner ble mere kjent rundt om økte etterspørselen, og det ble klart for eierne at de måtte utvide fabrikken. De fant ingen passende tomt i Sarpsborg, og valgte å forpakte en tomt i Fredriksstad, der de i 1910 gikk i gang med å oppføre en ny motorfabrikk. I 1917 ble det bygget et nytt støperi og i det gamle støperiet ble omgjort til monteringsverksted. I følge en egenomtale ble det i 1919 produsert 400 motorer i størrelsen 3, 4, og 5 HK.
Sleipner produserte hovedsakelig innenbords bensinmotorer i mange varianter, men de produserte også noen diesel- og påhengsmotorer, under navnet "Sleipner Taifun".
En protokoll viser at bedriften i november 1967 hadde produsert til sammen 18.421 motorer. Bedriften gikk konkurs i 1976. Virksomheten ble gjenopptatt noen måneder senere, men det ble da satset på andre båtprodukter.
Påhengsmotoren Aldell / Taifun
Sleipner begynte i 1955 å produsere en svensk påhengsmotor på lisens. Markedsføringen av motoren gikk under navnet Aldell. Motoren var ikke spesiellt holdbar, og Sleipner satte i gang med å forsøke å forbedre motoren. Den finn nytt tenningssystem, og den utenpåliggende startsnoren ble erstattet med fjærtrekk. Effekten ble øket fra ca 2,5 HK til 3 HK. Siden nå motoren fremsto som en helt ny motor, ble den omdøpt til Taifun. Etter tre års produksjon, i 1958, var det produsert nesten 1700 motorer. Da importrestriksjonene ble løftet klarte ikke lenger de norske påhengsmotorprodusentene å konkurrere med de Svenske og Amerikanske, og produksjonen ble sterkt redusert og til slutt lagt ned.
Sleipner-modeller
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1908 - | Kopi av en dansk motor | |||||||||
A | 1911 - 1923 | Kopi av Regal | ||||||||
2,5 | 1 | 2,5 | 2 | 83 | 83 | 0,448 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 2 | 90 | 90 | 0,573 L | Bensin | Før 1945 | ||
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Før 1945 | ||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Før 1945 | ||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Før 1945 | ||
5 | 1 | 5 | 4 | 110 | 120 | 1,14 L | Bensin | Før 1945 | ||
6 | 1 | 6 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Bensin | Før 1945 | ||
7 | 1 | 7 | 4 | 127 | 150 | 1,9 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/7 | 1 | 7 | 4 | 105 | 150 | 1,29 L | Diesel | Før 1945 | ||
5/6 | 2 | 6 | 4 | 80 | 100 | 1 L | Bensin | Før 1945 | ||
6/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | fra 1929 | ||
8/12 | 2 | 12 | 4 | 105 | 140 | 2,42 L | Bensin | Før 1945 | ||
PM | 1 | 10 | 2 | 160 | 180 | 3,6 L | Parafin | Før 1945 |
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Takt | Boring | Slag | Volum | Drivstoff | Byggeår | Produksjonstall | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 1 | 3 | 4 | 90 | 110 | 0,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
3,5 | 1 | 3,5 | 4 | 95 | 120 | 0,85 L | Bensin | Etter 1945 | |||
4,5 | 1 | 4,5 | 4 | 105 | 120 | 1,03 L | Bensin | Etter 1945 | |||
5/6 | 1 | 6 | 4 | 110 | 130 | 1,23 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/8 | 1 | 8 | 4 | 125 | 150 | 1,84 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8 | 1 | 8 | 4 | 105 | 140 | 1,21 L | Diesel | Etter 1945 | |||
8/10 | 1 | 10 | 4 | 120 | 140 | 1,58 L | Diesel | Etter 1945 | |||
6/7 | 2 | 7 | 4 | 80 | 105 | 1,16 L | Bensin | Etter 1945 | |||
7/9 | 2 | 9 | 4 | 90 | 120 | 1,52 L | Bensin | Etter 1945 | |||
8/11 | 2 | 11 | 4 | 95 | 120 | 1,7 L | Bensin | Etter 1945 | |||
10/14 | 2 | 14 | 4 | 110 | 140 | 2,66 L | Bensin | Etter 1945 | |||
Taifun | 1 | 2,5 | 2 | 46 | 46 | Bensin | 1956 - 1958 | ca 1700 | Påhengsmotor | ||
Acro | 1 | 4 | Diesel |
3,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med helstøpt sylinder og ventiler på styrbord side.
4,5HK: 1-sylindret, 4-takt bensinmotor med separat sylinder og topp med ventiler på styrbord side.
6-7HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
10-14HK: 2-sylindret, 4-takt bensinmotor.
ALDELL: lLsensproduksjon av en Svensk påhengsmotor, ble til Taifun.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Referanser
Første oppføring 3. aug. 2015 kl. 11:42