Fredriksvern Motorverksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | |||
[[Fil:Kvikk motor nr 1.png|miniatyr|Den første Kvik motoren fra 1916]] | [[Fil:Kvikk motor nr 1.png|miniatyr|Den første Kvik motoren fra 1916]] | ||
[[Fil:Kvik 3hk 1917.jpg|miniatyr|Kvik 3hk, No.39, 1917-modell. Foto: Jacob J. Håland.]] | [[Fil:Kvik 3hk 1917.jpg|miniatyr|Kvik 3hk, No.39, 1917-modell. Foto: Jacob J. Håland.]] | ||
[[Fil:1919 Fredriksvern Motorverksted Kvik.png|thumb]] | [[Fil:1919 Fredriksvern Motorverksted Kvik.png|thumb]] | ||
[[fil:øp kvikk.jpg|miniatyr]] | [[fil:øp kvikk.jpg|miniatyr]] | ||
[[Fil:1951 Kvikk 4 takts båtmotor.png|miniatyr|Reklame for Kvikk fra 1951]] | |||
Grunnlagt i Fredriksvern (nåværende Stavern) i 1916 av familiene Nyegaard og Olsen. I dag eksisterer fabrikken under navnet [http://fremo.com/ '''Fremo AS''']. Bygg No.1 fra 1916 eksisterer enda i fabrikkens eie. De produserte også motorvinsjer med Kvik-motor, kalt "Stavern-vinsjen"<ref>http://www.gokstadkystlag.no/cgi-bin/websok?tnr=71</ref>. | Grunnlagt i Fredriksvern (nåværende Stavern) i 1916 av familiene Nyegaard og Olsen. I dag eksisterer fabrikken under navnet [http://fremo.com/ '''Fremo AS''']. Bygg No.1 fra 1916 eksisterer enda i fabrikkens eie. De produserte også motorvinsjer med Kvik-motor, kalt "Stavern-vinsjen"<ref>http://www.gokstadkystlag.no/cgi-bin/websok?tnr=71</ref>. | ||
Linje 66: | Linje 70: | ||
|} | |} | ||
Rundt 1924 hadde fabrikken klar en prototype av en 2-sylindret motor. Produksjonen av denne ble skrinlagt ettersom den ble for dyr å produsere. En gang på 50-tallet luftet de igjen tanken på en 2-sylinder, men denne gangen ble det heller ingen produksjon grunnet fall i salget av motorer generelt. Den siste motoren produsert ved fabrikken ble levert i 1964. | Rundt 1924 hadde fabrikken klar en prototype av en 2-sylindret motor. Produksjonen av denne ble skrinlagt ettersom den ble for dyr å produsere. En gang på 50-tallet luftet de igjen tanken på en 2-sylinder, men denne gangen ble det heller ingen produksjon grunnet fall i salget av motorer generelt. Den siste motoren produsert ved fabrikken ble levert i 1964. | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
<references /> | <references /> | ||
[[ | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Vestfold]] | [[Kategori:Vestfold]] |
Revisjonen fra 8. mar. 2018 kl. 18:01
Grunnlagt i Fredriksvern (nåværende Stavern) i 1916 av familiene Nyegaard og Olsen. I dag eksisterer fabrikken under navnet Fremo AS. Bygg No.1 fra 1916 eksisterer enda i fabrikkens eie. De produserte også motorvinsjer med Kvik-motor, kalt "Stavern-vinsjen"[1].
Kvik-motoren
Ved Fredriksværns Motorværksted ble det produsert bensinmotorer, både som 2- og 4-taktere. Den første modellen som ble introdusert i 1916 var en liten 2-takter på 3HK. Noen modeller som ble produsert ved fabrikken var:
Modell | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring / Slag | Vekt
Kg |
Takt | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|
3 HK | 1 | 90 x ? | 2 | ||||
4 HK | 1 | 100 x ? | 2 | ||||
4 HK | 1 | 4 | |||||
FB-2 | 4,5 HK | 800 | 1 | 105 x 120 | 120 | 4 | |
FA-2 | 6 - 7 HK | 800 | 1 | 115 x 150 | 137 | 4 |
Rundt 1924 hadde fabrikken klar en prototype av en 2-sylindret motor. Produksjonen av denne ble skrinlagt ettersom den ble for dyr å produsere. En gang på 50-tallet luftet de igjen tanken på en 2-sylinder, men denne gangen ble det heller ingen produksjon grunnet fall i salget av motorer generelt. Den siste motoren produsert ved fabrikken ble levert i 1964.