Edv. Kristensen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918. thumb == Smart-motoren == [[fil:1918_Sætre_mek_verksted.jpg|thumb]…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:edvchristensen.jpg|thumb]]
[[fil:1918_Sætre_mek_verksted.jpg|thumb]]
Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918.
Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918.


[[Fil:edvchristensen.jpg|thumb]]


== Smart-motoren ==
== Smart-motoren ==
[[fil:1918_Sætre_mek_verksted.jpg|thumb]]


Verkstedet produserte 1-sylindrede 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble drevet mekanisk av en kam og løfter plassert i veivhuset mens innsugsventil ble bare åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare en enkel kam til drift av eksosventilen.
Verkstedet produserte 1-sylindrede 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble drevet mekanisk av en kam og løfter plassert i veivhuset mens innsugsventil ble bare åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare en enkel kam til drift av eksosventilen.
Linje 16: Linje 17:
== Referanser ==
== Referanser ==
https://digitaltmuseum.no/011015355307/maskin-batmotoren-smart?name=%22B%C3%A5tmotorer%22&rows=72&pos=13
https://digitaltmuseum.no/011015355307/maskin-batmotoren-smart?name=%22B%C3%A5tmotorer%22&rows=72&pos=13
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]

Revisjonen fra 9. apr. 2018 kl. 11:25

Norge Flagg.jpg
Edvchristensen.jpg
1918 Sætre mek verksted.jpg

Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918.


Smart-motoren

Verkstedet produserte 1-sylindrede 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble drevet mekanisk av en kam og løfter plassert i veivhuset mens innsugsventil ble bare åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare en enkel kam til drift av eksosventilen.

På Smart-motoren var topp var støpt separat mens sylinder og øvre halvdel av veivhuset var støpt i et stykke. Ventilblokk og topp var også støpt i et stykke med ventiler plassert i bakkant. Innsugsventilen var montert på en egen flens like ovenfor eksosventilen. Drammekran var også plassert på toppen av flensen, like framfor innsuget.

Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren.

Referanser

https://digitaltmuseum.no/011015355307/maskin-batmotoren-smart?name=%22B%C3%A5tmotorer%22&rows=72&pos=13