Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 "Sabben personlig"]] | [[Fil:1958 Sabb Damsgård.png|miniatyr|Reklame fra 1958 "Sabben personlig"]] | ||
[[Fil:Veivluke Ny-Sabb.jpg|miniatyr|Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.]] | |||
[[Fil:1935_Sabb_motoren.jpg|thumb|Sabb Semi-diesel reklame fra 1935]] | |||
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]] | |||
To brødre, Alf og Håkon Søyland, fra Flekkefjord dro til hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine mekaniker-interesser, og møttes i Bergen hvor de satte opp sin egen fabrikk Damsgårdsund, for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett. | To brødre, Alf og Håkon Søyland, fra Flekkefjord dro til hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine mekaniker-interesser, og møttes i Bergen hvor de satte opp sin egen fabrikk Damsgårdsund, for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett. | ||
Linje 8: | Linje 11: | ||
== Sabb Semidiesel == | == Sabb Semidiesel == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Type | !Type | ||
Linje 207: | Linje 210: | ||
|} | |} | ||
== | |||
== Referanse == | |||
<references /> | <references /> | ||
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html<br> | http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html<br> | ||
Linje 220: | Linje 222: | ||
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 | http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Hordaland]] | [[Kategori:Hordaland]] | ||
[[Kategori:Bergen]] | [[Kategori:Bergen]] | ||
''Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34'' |
Revisjonen fra 9. apr. 2018 kl. 11:17
To brødre, Alf og Håkon Søyland, fra Flekkefjord dro til hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine mekaniker-interesser, og møttes i Bergen hvor de satte opp sin egen fabrikk Damsgårdsund, for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Sabb Semidiesel
Type | Ytelse HK | Turtall
O/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
Bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 3 | 850 | 1 - 2 | 95 x 100 | 709 | 87 | 1925-63 | 1859 | Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type B |
B | 4 - 5 | 800 | 1 - 2 | 120 x 120 | 1357 | 182 | 1935-63 | 4536 | |
C | 5 - 7 | 1 - 2 | 1927-? | 6473 | |||||
C | 5 - 9 | 750 | 1 - 2 | 140 x 140 | 2155 | 265 | |||
D | 6 - 12 | 700 | 1 - 2 | 160 x 160 | 3217 | 385 | 1951-66 | 1986 |
2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
Ny-Sabb
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget mK.
Sabb Dieselmotor
Type | Ytelse HK | Turtall
o/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 4 | 1 - 2 | 40-talls | Ca. 39 stykk produsert | ||||
G | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | |
GA | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter | ||
GG | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Levert med gear og fast propell | |
H | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | 165 | Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell | |
HG | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell | ||
2G | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | 390 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
2GRS | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | Stasjonær versjon av 2G | |||
2J | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | 400 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
2JRS | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | Stasjonær versjon av 2J |
Referanse
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor
Eksterne lenker
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34