Reilstad Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: Reilstad Motorfabrikk ble etablert av Ragnvald Mjølsnes på Reilstad, Finnøy. Han bygde ca. 150 motorer fra tre til seks hestekrefter i perioden 1930 - 1939. Støpingen ble utført i S…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Reilstad Motorfabrikk ble etablert av Ragnvald Mjølsnes på Reilstad, Finnøy. Han bygde ca. 150 motorer fra tre til seks hestekrefter i perioden 1930 - 1939. Støpingen ble utført i Stavanger mens monteringen ble gjort på Reilstad. | Reilstad Motorfabrikk ble etablert av Ragnvald Mjølsnes på Reilstad, Finnøy. Han bygde ca. 150 motorer fra tre til seks hestekrefter i perioden 1930 - 1939. Støpingen ble utført i Stavanger mens monteringen ble gjort på Reilstad. | ||
Produserte motorene "Reilstad" og "Rogaland". | |||
Det er en video [https://www.youtube.com/watch?v=yjhmTUNU5Tc her] av en Reilstad 3,5 HK, som påstår at den er fra 1927. | Det er en video [https://www.youtube.com/watch?v=yjhmTUNU5Tc her] av en Reilstad 3,5 HK, som påstår at den er fra 1927. | ||
== Reilstad-motoren (RM) == | |||
Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer i flere modeller. Reilstad-motoren var noe spesiell i det at alle modellene var toppventilerte, noe som var uvanlig for bensinmotorer på 1930-tallet. | |||
{| class="wikitable" | |||
!Ytelse | |||
!Sylindre | |||
!Takt | |||
!Notat | |||
|- | |||
|3,5 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Kamaksel og magnet akter for sylinder | |||
|- | |||
|3,5 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Kamaksel og magnet til styrbord | |||
|- | |||
|4 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Lukket vippetøy og kamaksel til styrbord | |||
|- | |||
|4 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Kamaksel og magnet akter for sylinder | |||
|- | |||
|5 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Kamaskel til styrbord, magnet akter | |||
|- | |||
|6 HK | |||
|1 | |||
|4 | |||
|Kamaksel og magnet akter for sylinder | |||
|} | |||
== Modeller == | == Modeller == |
Revisjonen fra 13. feb. 2018 kl. 16:10
Reilstad Motorfabrikk ble etablert av Ragnvald Mjølsnes på Reilstad, Finnøy. Han bygde ca. 150 motorer fra tre til seks hestekrefter i perioden 1930 - 1939. Støpingen ble utført i Stavanger mens monteringen ble gjort på Reilstad.
Produserte motorene "Reilstad" og "Rogaland".
Det er en video her av en Reilstad 3,5 HK, som påstår at den er fra 1927.
Reilstad-motoren (RM)
Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer i flere modeller. Reilstad-motoren var noe spesiell i det at alle modellene var toppventilerte, noe som var uvanlig for bensinmotorer på 1930-tallet.
Ytelse | Sylindre | Takt | Notat |
---|---|---|---|
3,5 HK | 1 | 4 | Kamaksel og magnet akter for sylinder |
3,5 HK | 1 | 4 | Kamaksel og magnet til styrbord |
4 HK | 1 | 4 | Lukket vippetøy og kamaksel til styrbord |
4 HK | 1 | 4 | Kamaksel og magnet akter for sylinder |
5 HK | 1 | 4 | Kamaskel til styrbord, magnet akter |
6 HK | 1 | 4 | Kamaksel og magnet akter for sylinder |
Modeller
Motor | Notat | ||
---|---|---|---|
3,5 HK | Magnet bak | ||
3,5 HK | |||
4 HK | |||
4 HK | |||
5 HK | |||
6 HK |
Det ligger et bilde av en Reilstad på Digitalmuseum
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter