Nogva: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Det som hette Brødrene Nogva Motorverkstad ble startet av brødrene Daniel og Lars Nogva på [https://no.wikipedia.org/wiki/Flems%C3%B8ya Skuløya]. 18. juni 1913 leverte de unge entusiastene sin første motor. Daniel overtok farsgarden på Skuløy, mens Lars, som en kort periode hadde lært faget ved Finnøy Motorfabrikk, fortsatte i smia. I 1953 flyttet bedrifta til Søvik (Syvikgrend), og sønnene Leidulv og Leiv hadde overtatt ledelsen. Motorproduksjonen fortsatte til 1966. Etter dette gikk fabrikken over til å produsere thrustere og annet propellutstyr til større skip. | Det som hette Brødrene Nogva Motorverkstad ble startet av brødrene Daniel og Lars Nogva på [https://no.wikipedia.org/wiki/Flems%C3%B8ya Skuløya]. 18. juni 1913 leverte de unge entusiastene sin første motor. Daniel overtok farsgarden på Skuløy, mens Lars, som en kort periode hadde lært faget ved Finnøy Motorfabrikk, fortsatte i smia. I 1953 flyttet bedrifta til Søvik (Syvikgrend), og sønnene Leidulv og Leiv hadde overtatt ledelsen. Motorproduksjonen fortsatte til 1966. Etter dette gikk fabrikken over til å produsere thrustere og annet propellutstyr til større skip, samt marinisering av utenlandske motorer. | ||
== Nogva-motoren == | == Nogva-motoren == |
Nåværende revisjon fra 17. mai 2019 kl. 14:36
Det som hette Brødrene Nogva Motorverkstad ble startet av brødrene Daniel og Lars Nogva på Skuløya. 18. juni 1913 leverte de unge entusiastene sin første motor. Daniel overtok farsgarden på Skuløy, mens Lars, som en kort periode hadde lært faget ved Finnøy Motorfabrikk, fortsatte i smia. I 1953 flyttet bedrifta til Søvik (Syvikgrend), og sønnene Leidulv og Leiv hadde overtatt ledelsen. Motorproduksjonen fortsatte til 1966. Etter dette gikk fabrikken over til å produsere thrustere og annet propellutstyr til større skip, samt marinisering av utenlandske motorer.
Nogva-motoren
Motorene produsert ved Nogva motorfabrikk var 1-sylindrede, 2-takt semidiesemotorer:
Modell | Ytelse | Takt | Boring / Slag | Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|
2 - 3 HK | 2 | |||
5 HK | 2 | |||
7 - 10 HK | 2 | |||
F | 14 - 18 HK | 2 | ||
1H | 20 - 28 HK | 2 | 220 x 260 | 1250 |
1HC | 25 - 35 HK | 2 | 240 x 260 | 1400 |
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter