Karl G. Pedersen: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blan…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]] | |||
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene. | I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene. | ||
== Glimt-motoren == | == Glimt-motoren == | ||
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd. | Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd. | ||
== Kilder == | == Kilder == | ||
Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen | |||
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk | http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk | ||
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk | http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk | ||
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | [[Kategori:Rogaland]] | ||
[[Kategori:Stavanger]] | [[Kategori:Stavanger]] | ||
''Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41'' |
Revisjonen fra 24. okt. 2018 kl. 08:51
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.
Glimt-motoren
Motorene produsert ved Karl G. Pedersen var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
Kilder
Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41