Motofabriken Jan: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 5: | Linje 5: | ||
[[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]] | [[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]] | ||
[[Fil:1919 Jan Skibsb.png|miniatyr|1919 Motorfabrikken Jan]] | [[Fil:1919 Jan Skibsb.png|miniatyr|1919 Motorfabrikken Jan]] | ||
[[Fil:1921 AS JAN motorfabrikk solgt.png|alt=1921 - Motorfabrikken Jans konkursbo solgt|miniatyr|1921 - Motorfabrikken Jans konkursbo solgt]] | |||
Motorfabrikken Jan, Fredrikstad. | Motorfabrikken Jan, Fredrikstad. | ||
Linje 18: | Linje 18: | ||
== Kilder == | == Kilder == | ||
* Aftenposten | * Aftenposten | ||
* | * Pax Lexikon | ||
* Ranens Folkeblad | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 12. okt. 2024 kl. 17:56
Motorfabrikken Jan, Fredrikstad.
Selskapets første styre bestod av Rudolf Horn, Oslo, Skipsreder Trygve Sagen, Oslo, Brukseier Harry Borthen, Oslo, Sven Bjørk, Oslo, og Direktør Jan Hagemeister, København.
Opprettet som AS i 1917, og begjært solgt på tvangsauksjon i 1921, da var gjelden på 144 866,70 kr. Hva som ble bygget av motorer der er usikkert, men det finnes noen som mener at det ble levert 2 motorer fra en slags pilotproduksjon, hvorav den ene skal ha blitt levert til skipsreder Hannevig.
Restene av selskapet byttet i 1925 navn til A/S Jan Kemiske Fabrikker, som var en stor leverandør av fosfor. De involverte var til stor del de samme som stiftet motorfabrikken.
Personer
- Jan Hagemeister, som ga navnet til fabrikken, hadde fra rundt 1915 bygget bilen Jan sammen med A. Mammen & M. P. Drescher. De produserte totalt 42 biler og overleve ikke de store fabrikantenes markedskrefter.
Kilder
- Aftenposten
- Pax Lexikon
- Ranens Folkeblad