Bergen Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
Linje 27: Linje 27:
!Turtall
!Turtall
!Boring x Slag
!Boring x Slag
!Volum
pr syl
!Produksjonsår
!Produksjonsår
!Antall
!Antall
|-
| colspan="8" |'''Type D'''
|-
|-
|D
|D
|3 til 6
|3 til 6
|55 Hk pr sylinder
|55 Hk pr sylinder
|
|500
|220 x 320
|220 x 320
|12,16
|1946 - 1959
|1946 - 1959
|161
|161
|-
| colspan="8" |
|-
|-
|H
|H
Linje 42: Linje 49:
|135 HK
|135 HK
|1800
|1800
|
|
|
|1950
|1950
Linje 51: Linje 59:
|
|
|250 x 360
|250 x 360
|
|1953 – 1980
|1953 – 1980
|1755
|1755
Linje 57: Linje 66:
|'''3 til 9'''
|'''3 til 9'''
|'''100 Hk pr sylinder'''
|'''100 Hk pr sylinder'''
|
|
|
|
|
Linje 66: Linje 76:
|945
|945
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 74: Linje 85:
|1060
|1060
|900
|900
|
|
|
|
|
Linje 82: Linje 94:
|1260
|1260
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 90: Linje 103:
|1415
|1415
|900
|900
|
|
|
|
|
Linje 98: Linje 112:
|1415
|1415
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 109: Linje 124:
|
|
|
|
|
|-
| colspan="8" |'''Type K'''
|-
|-
|'''K'''
|'''Type K'''
|'''3 til 9 R og 12 til 18 V'''
|'''3 til 9 R og 12 til 18 V'''
|'''300 Hk pr sylinder'''
|'''300 Hk pr sylinder'''
|
|
|'''250 x 300'''
|'''250 x 300'''
|
|'''1969 - 2008'''
|'''1969 - 2008'''
|'''1762'''
|'''1762'''
Linje 122: Linje 141:
|1890
|1890
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 130: Linje 150:
|2120
|2120
|900
|900
|
|
|
|
|
Linje 138: Linje 159:
|2520
|2520
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 146: Linje 168:
|2830
|2830
|900
|900
|
|
|
|
|
Linje 151: Linje 174:
|-
|-
|'''K Gass'''
|'''K Gass'''
|
|
|
|
|
Linje 163: Linje 187:
|1200
|1200
|210 x ?
|210 x ?
|
|1972 -  
|1972 -  
|
|
Linje 171: Linje 196:
|750
|750
|320 x 360
|320 x 360
|
|1984 - 2007
|1984 - 2007
|365
|365
Linje 179: Linje 205:
|720 - 750
|720 - 750
|320 x 400
|320 x 400
|
|1998 -  
|1998 -  
|
|
Linje 187: Linje 214:
|
|
|330 x 450
|330 x 450
|
|
|
|
|
Linje 195: Linje 223:
|
|
|350 x 400
|350 x 400
|
|
|
|
|
Linje 201: Linje 230:
|6,8,9 R 12V, 16V, og 20V
|6,8,9 R 12V, 16V, og 20V
|600 kW pr sylinder
|600 kW pr sylinder
|
|
|
|
|
Linje 211: Linje 241:
|1000
|1000
|250 x 330
|250 x 330
|
|2002 -  
|2002 -  
|
|
Linje 219: Linje 250:
|
|
|260 x 330
|260 x 330
|
|2010 -
|2010 -
|
|
|-
|-
|LSM-6
|LSM-6
|
|
|
|
|
Linje 234: Linje 267:
|1065
|1065
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 242: Linje 276:
|1420
|1420
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 250: Linje 285:
|2000
|2000
|750
|750
|
|
|
|
|
Linje 256: Linje 292:
|KVM-16
|KVM-16
|V 16
|V 16
|
|
|
|
|
Linje 262: Linje 299:
|
|
|}
|}
== Modeller ==
=== Type D ===
Etter at det var besluttet at BMV skulle bygge motorer, og når bestlutningen var tatt, ar det en fullspylt 2-takter som skulle bygges først.
Det ble bygget tre varianter, DG som ble solgt som generatormotor, DP, som var en framdriftsmotor med kobling og servo for vripropell, og DM, som var en omkastbar fremdriftsmotor. Motoren var utstyrt med ramme
=== Type H ===
Også kallt Bussmotoren


== Kjente eksemplarer ==
== Kjente eksemplarer ==

Revisjonen fra 20. aug. 2023 kl. 20:52

Norge Flagg.jpg

A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.

BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.

Bergen Mekaniske Verksted kjøpte en stor eierandel i Motorfabrikken DAN i Esbjerg.

Bergens Mekaniske Verksteder

Bergens Mekaniske Verksted AS,

BMV Maskin AS,

Bergen Diesel AS,

Rolls-Royce Marine Engines

Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.

Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"

Bergen Diesel
Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Volum

pr syl

Produksjonsår Antall
Type D
D 3 til 6 55 Hk pr sylinder 500 220 x 320 12,16 1946 - 1959 161
H 6 135 HK 1800 1950 2
R 3 til 8 75 Hk pr sylinder 250 x 360 1953 – 1980 1755
L 3 til 9 100 Hk pr sylinder 1956 – 1987 1041
LDG-6 6 945 750
LDGB-6 6 1060 900
LDG-8 8 1260 750
LDGB-8 8 1415 900
LDG-9 9 1415 750
LDGB-9 9 1590 900
Type K
Type K 3 til 9 R og 12 til 18 V 300 Hk pr sylinder 250 x 300 1969 - 2008 1762
KVG-12 V 12 1890 750
KVGB-12 V 12 2120 900
KVG-16 V 16 2520 750
KVGB-16 V 16 2830 900
K Gass 1991 - 2008 394
A 150 HK pr sylinder 1200 210 x ? 1972 -
B 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) 600 Hk pr sylider 750 320 x 360 1984 - 2007 365
B32:40 6 til 9 R og 12 til 18 V 680 Hk pr sylinder 720 - 750 320 x 400 1998 -
B33:45 6 til 14 804 pr sylinder 330 x 450
B35:40 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 578 Hk pr sylinder 350 x 400
B36:45 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 600 kW pr sylinder 2019 -
C25:33 6, 8, ogl 9 410 Hk pr sylinder 1000 250 x 330 2002 -
C26:33 260 x 330 2010 -
LSM-6
LDM-6 1065 750
LDM-8 1420 750
KVM-12 V 12 2000 750
KVM-16 V 16

Modeller

Type D

Etter at det var besluttet at BMV skulle bygge motorer, og når bestlutningen var tatt, ar det en fullspylt 2-takter som skulle bygges først.


Det ble bygget tre varianter, DG som ble solgt som generatormotor, DP, som var en framdriftsmotor med kobling og servo for vripropell, og DM, som var en omkastbar fremdriftsmotor. Motoren var utstyrt med ramme

Type H

Også kallt Bussmotoren

Kjente eksemplarer

Nøkkelpersoner

Referanser


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07‎