Bergen Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
Linje 27: | Linje 27: | ||
!Turtall | !Turtall | ||
!Boring x Slag | !Boring x Slag | ||
!Volum | |||
pr syl | |||
!Produksjonsår | !Produksjonsår | ||
!Antall | !Antall | ||
|- | |||
| colspan="8" |'''Type D''' | |||
|- | |- | ||
|D | |D | ||
|3 til 6 | |3 til 6 | ||
|55 Hk pr sylinder | |55 Hk pr sylinder | ||
| | |500 | ||
|220 x 320 | |220 x 320 | ||
|12,16 | |||
|1946 - 1959 | |1946 - 1959 | ||
|161 | |161 | ||
|- | |||
| colspan="8" | | |||
|- | |- | ||
|H | |H | ||
Linje 42: | Linje 49: | ||
|135 HK | |135 HK | ||
|1800 | |1800 | ||
| | |||
| | | | ||
|1950 | |1950 | ||
Linje 51: | Linje 59: | ||
| | | | ||
|250 x 360 | |250 x 360 | ||
| | |||
|1953 – 1980 | |1953 – 1980 | ||
|1755 | |1755 | ||
Linje 57: | Linje 66: | ||
|'''3 til 9''' | |'''3 til 9''' | ||
|'''100 Hk pr sylinder''' | |'''100 Hk pr sylinder''' | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 66: | Linje 76: | ||
|945 | |945 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 74: | Linje 85: | ||
|1060 | |1060 | ||
|900 | |900 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 82: | Linje 94: | ||
|1260 | |1260 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 90: | Linje 103: | ||
|1415 | |1415 | ||
|900 | |900 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 98: | Linje 112: | ||
|1415 | |1415 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 109: | Linje 124: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |||
|- | |||
| colspan="8" |'''Type K''' | |||
|- | |- | ||
|'''K''' | |'''Type K''' | ||
|'''3 til 9 R og 12 til 18 V''' | |'''3 til 9 R og 12 til 18 V''' | ||
|'''300 Hk pr sylinder''' | |'''300 Hk pr sylinder''' | ||
| | | | ||
|'''250 x 300''' | |'''250 x 300''' | ||
| | |||
|'''1969 - 2008''' | |'''1969 - 2008''' | ||
|'''1762''' | |'''1762''' | ||
Linje 122: | Linje 141: | ||
|1890 | |1890 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 130: | Linje 150: | ||
|2120 | |2120 | ||
|900 | |900 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 138: | Linje 159: | ||
|2520 | |2520 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 146: | Linje 168: | ||
|2830 | |2830 | ||
|900 | |900 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 151: | Linje 174: | ||
|- | |- | ||
|'''K Gass''' | |'''K Gass''' | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 163: | Linje 187: | ||
|1200 | |1200 | ||
|210 x ? | |210 x ? | ||
| | |||
|1972 - | |1972 - | ||
| | | | ||
Linje 171: | Linje 196: | ||
|750 | |750 | ||
|320 x 360 | |320 x 360 | ||
| | |||
|1984 - 2007 | |1984 - 2007 | ||
|365 | |365 | ||
Linje 179: | Linje 205: | ||
|720 - 750 | |720 - 750 | ||
|320 x 400 | |320 x 400 | ||
| | |||
|1998 - | |1998 - | ||
| | | | ||
Linje 187: | Linje 214: | ||
| | | | ||
|330 x 450 | |330 x 450 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 195: | Linje 223: | ||
| | | | ||
|350 x 400 | |350 x 400 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 201: | Linje 230: | ||
|6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | |6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | ||
|600 kW pr sylinder | |600 kW pr sylinder | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 211: | Linje 241: | ||
|1000 | |1000 | ||
|250 x 330 | |250 x 330 | ||
| | |||
|2002 - | |2002 - | ||
| | | | ||
Linje 219: | Linje 250: | ||
| | | | ||
|260 x 330 | |260 x 330 | ||
| | |||
|2010 - | |2010 - | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|LSM-6 | |LSM-6 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 234: | Linje 267: | ||
|1065 | |1065 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 242: | Linje 276: | ||
|1420 | |1420 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 250: | Linje 285: | ||
|2000 | |2000 | ||
|750 | |750 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 256: | Linje 292: | ||
|KVM-16 | |KVM-16 | ||
|V 16 | |V 16 | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 262: | Linje 299: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
== Modeller == | |||
=== Type D === | |||
Etter at det var besluttet at BMV skulle bygge motorer, og når bestlutningen var tatt, ar det en fullspylt 2-takter som skulle bygges først. | |||
Det ble bygget tre varianter, DG som ble solgt som generatormotor, DP, som var en framdriftsmotor med kobling og servo for vripropell, og DM, som var en omkastbar fremdriftsmotor. Motoren var utstyrt med ramme | |||
=== Type H === | |||
Også kallt Bussmotoren | |||
== Kjente eksemplarer == | == Kjente eksemplarer == |
Revisjonen fra 20. aug. 2023 kl. 20:52
A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.
BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.
Bergen Mekaniske Verksted kjøpte en stor eierandel i Motorfabrikken DAN i Esbjerg.
Bergens Mekaniske Verksteder
Bergens Mekaniske Verksted AS,
BMV Maskin AS,
Bergen Diesel AS,
Rolls-Royce Marine Engines
Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.
Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"
Type | Sylindre | Ytelse | Turtall | Boring x Slag | Volum
pr syl |
Produksjonsår | Antall |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Type D | |||||||
D | 3 til 6 | 55 Hk pr sylinder | 500 | 220 x 320 | 12,16 | 1946 - 1959 | 161 |
H | 6 | 135 HK | 1800 | 1950 | 2 | ||
R | 3 til 8 | 75 Hk pr sylinder | 250 x 360 | 1953 – 1980 | 1755 | ||
L | 3 til 9 | 100 Hk pr sylinder | 1956 – 1987 | 1041 | |||
LDG-6 | 6 | 945 | 750 | ||||
LDGB-6 | 6 | 1060 | 900 | ||||
LDG-8 | 8 | 1260 | 750 | ||||
LDGB-8 | 8 | 1415 | 900 | ||||
LDG-9 | 9 | 1415 | 750 | ||||
LDGB-9 | 9 | 1590 | 900 | ||||
Type K | |||||||
Type K | 3 til 9 R og 12 til 18 V | 300 Hk pr sylinder | 250 x 300 | 1969 - 2008 | 1762 | ||
KVG-12 | V 12 | 1890 | 750 | ||||
KVGB-12 | V 12 | 2120 | 900 | ||||
KVG-16 | V 16 | 2520 | 750 | ||||
KVGB-16 | V 16 | 2830 | 900 | ||||
K Gass | 1991 - 2008 | 394 | |||||
A | 150 HK pr sylinder | 1200 | 210 x ? | 1972 - | |||
B | 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) | 600 Hk pr sylider | 750 | 320 x 360 | 1984 - 2007 | 365 | |
B32:40 | 6 til 9 R og 12 til 18 V | 680 Hk pr sylinder | 720 - 750 | 320 x 400 | 1998 - | ||
B33:45 | 6 til 14 | 804 pr sylinder | 330 x 450 | ||||
B35:40 | 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | 578 Hk pr sylinder | 350 x 400 | ||||
B36:45 | 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | 600 kW pr sylinder | 2019 - | ||||
C25:33 | 6, 8, ogl 9 | 410 Hk pr sylinder | 1000 | 250 x 330 | 2002 - | ||
C26:33 | 260 x 330 | 2010 - | |||||
LSM-6 | |||||||
LDM-6 | 1065 | 750 | |||||
LDM-8 | 1420 | 750 | |||||
KVM-12 | V 12 | 2000 | 750 | ||||
KVM-16 | V 16 |
Modeller
Type D
Etter at det var besluttet at BMV skulle bygge motorer, og når bestlutningen var tatt, ar det en fullspylt 2-takter som skulle bygges først.
Det ble bygget tre varianter, DG som ble solgt som generatormotor, DP, som var en framdriftsmotor med kobling og servo for vripropell, og DM, som var en omkastbar fremdriftsmotor. Motoren var utstyrt med ramme
Type H
Også kallt Bussmotoren
Kjente eksemplarer
Nøkkelpersoner
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07