Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motor-produksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motor-produksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | ||
== Alda-Motoren == | == Alda-Motoren == | ||
[[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]]Alda motoren var en to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt. | [[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]] | ||
Alda motoren var en to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt. | |||
== Nøkk-motoren == | == Nøkk-motoren == | ||
Linje 13: | Linje 14: | ||
== Snøgg-motoren == | == Snøgg-motoren == | ||
Semidiesel '''[[Nils Bjørnevik motorverksted|Snøgg]]'''. Produsert i ca 1000 eksemplarer | Semidiesel '''[[Nils Bjørnevik motorverksted|Snøgg]]'''. Produsert i ca 1000 eksemplarer | ||
== Kilder == | == Kilder == | ||
* ''Gammelmotoren'' | * ''Gammelmotoren'' | ||
* ''Stasjonnær- og båtmotorer'' | * ''Stasjonnær- og båtmotorer'' | ||
[[Fil:Alda motorfabrikk - reklame.png|miniatyr|Reklame for Alda - 1954]] | |||
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|thumb|Logo fra "Gammelmotoren"]] | [[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|thumb|Logo fra "Gammelmotoren"]] | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Rogaland]] | |||
[[Kategori:Stavanger]] | [[Kategori:Stavanger]] | ||
''Gørste bidrag 22. jul. 2016 kl. 13:27'' |
Revisjonen fra 20. feb. 2018 kl. 23:38
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motor-produksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Alda-Motoren
Alda motoren var en to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Kilder
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Gørste bidrag 22. jul. 2016 kl. 13:27