Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 82: | Linje 82: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
== Personer == | |||
* Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30 | |||
== Referanser == | == Referanser == |
Revisjonen fra 8. jan. 2022 kl. 15:30
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Takter | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 500 | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | ||||
4B16/26 | 140 kW | 4 | ||||
4B20/26 | 200 kW | 4 | ||||
8F30/38 | 690 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
8F30/38 T | 945 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
Personer
- Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"