Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 82: Linje 82:
|
|
|}
|}
== Personer ==
* Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1  25/30


== Referanser ==
== Referanser ==

Revisjonen fra 8. jan. 2022 kl. 15:30

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
MVD tegning
Moss Værft og Dokk - Moss Diesel
Moss Diesel (1951)
2 stk Moss Diesel (1951)

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.

Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.

Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.

Modeller

Moss Diesel MVD
Motor Ytelse Turtall Sylindre Takter Boring Slag
2B16/26 70 kW 500 2
2B20/32 100 kW 2
4B16/26 140 kW 4
4B20/26 200 kW 4
8F30/38 690 HK 514 8 4 300 380
8F30/38 T 945 HK 514 8 4 300 380

Personer

  • Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30

Referanser

  • Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter