Sabb tekniske data: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
m (→Olje) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 57: | Linje 57: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| rowspan=" | | rowspan="4" |'''G''' | ||
|G8 | |G8 | ||
| rowspan=" | | rowspan="4" |1 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 70: | Linje 65: | ||
| | | | ||
| | | | ||
|6,3 kg/cm³ | |||
|1500 | |||
|8 hk | |||
|7,65 kpm | |||
|200 | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 84: | Linje 84: | ||
| rowspan="2" |760 cm³ | | rowspan="2" |760 cm³ | ||
| rowspan="2" |20:1 | | rowspan="2" |20:1 | ||
|6,25 kg/cm³ | |6,25 - 6,55 kg/cm³ | ||
|1800 | |1800 | ||
| rowspan="2" |10 hk / 7,3 kW | | rowspan="2" |10 hk / 7,3 kW | ||
Linje 98: | Linje 98: | ||
|- | |- | ||
|GG | |GG | ||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|GS | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 296: | Linje 315: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|'''2H''' | | rowspan="4" |'''2H''' | ||
| | |2H | ||
|2 | | rowspan="4" |2 | ||
|200 | |200 | ||
|90 | |90 | ||
Linje 310: | Linje 329: | ||
|220 | |220 | ||
|4,7 | |4,7 | ||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|2HG | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|2HEG | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|2HSP | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 620: | Linje 696: | ||
!Motor | !Motor | ||
!Dysespiss | !Dysespiss | ||
! | !Åpningstrykk | ||
! | !Innsprøytning starter | ||
!Innsprøytning slutter | |||
|- | |- | ||
|E | |E | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 629: | Linje 707: | ||
|- | |- | ||
|G | |G | ||
| | |DN 0 SD 211 | ||
| | |100 Bar | ||
| | |8 grader FØD | ||
|7 grader EØD | |||
|- | |- | ||
|GA | |GA | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 639: | Linje 719: | ||
|- | |- | ||
|H | |H | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 644: | Linje 725: | ||
|- | |- | ||
|2H | |2H | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 649: | Linje 731: | ||
|- | |- | ||
|J | |J | ||
| | |||
| | | | ||
| | | | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
FØD = Før øvre dødpunkt (BTDC) | |||
EØD= Etter øvre dødpunkt (ATDC) | |||
== Mål og vekt == | == Mål og vekt == | ||
Linje 729: | Linje 815: | ||
|0,30 K | |0,30 K | ||
|0,30 K | |0,30 K | ||
| | |12 | ||
| | |45 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 777: | Linje 863: | ||
V = Varm motor | V = Varm motor | ||
FND = Før nedre dødpunkt | |||
Tilbake til [[Damsgård Motorfabrik]] | Tilbake til [[Damsgård Motorfabrik]] |
Revisjonen fra 11. jun. 2020 kl. 20:16
Samleside med Tekniske data for Damsgård/Sabb Dieselmotorer.
Motor
Type |
Variant | Sylindre | Vekt
Motor |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | Kompresjon | Bmep | Maks Turtall
belastet |
Maks ytelse | Dreiemoment | Forbruk
g/hkt |
Forbruk l/time
(0,8 kg/L) |
Ventilklaring
innsug / eksos |
Oljemengde
motor |
Oljefilter | Oljeforbruk | Dysespiss
Boschnummer | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 1 | ||||||||||||||||||
G | G8 | 1 | 6,3 kg/cm³ | 1500 | 8 hk | 7,65 kpm | 200 | ||||||||||||
G10 | 200 kg | 90 | 120 | 760 cm³ | 20:1 | 6,25 - 6,55 kg/cm³ | 1800 | 10 hk / 7,3 kW | 7,95 kpm | 200 | 2,5 | 0,30 / 0,30 kald | 2 | Plaskesmøring | 2 gram / hkt | DN 0 SD 211 | |||
GG | |||||||||||||||||||
GS | |||||||||||||||||||
2G | 2G | 2 | 390 | 90 | 120 | 1520 cm³ | 20:1 | 1800 | 22 HK / 16,2 kW | 18 kpm | 200 | ||||||||
2GZ | 390 | ||||||||||||||||||
2GRG | 365 | ||||||||||||||||||
GA 12 | GA | 1 | 220 kg | 95 | 120 | 850 cm³ | 17:1 | 1800 | 12 HK / kW | 190 | 2,8 | ||||||||
GAG | |||||||||||||||||||
GA 14 | GA | 1 | 100 | 120 | 840 cm³ | 17:1 | 2000 | 14 HK / 10,3 kW | 190 | 3,2 | 3 g /hkt | ||||||||
GAG | |||||||||||||||||||
GAD | |||||||||||||||||||
GAGD | |||||||||||||||||||
H | HG | 1 | 165 | 90 | 90 | 570 cm³ | 20:1 | 2000 | 8 HK | 2 g /hkt | DN 0 SD 21 | ||||||||
HS (P) | |||||||||||||||||||
HK | |||||||||||||||||||
2H | 2H | 2 | 200 | 90 | 90 | 1140 cm³ | 22:1 | 2250 | 18 HK | 220 | 4,7 | ||||||||
2HG | |||||||||||||||||||
2HEG | |||||||||||||||||||
2HSP | |||||||||||||||||||
J | 2J | 2 | 400 | 100 | 120 | 1880 cm³ | 16,5:1 | 1900 | 30 HK / 22 kW | ||||||||||
2JZ | 400 | ||||||||||||||||||
2JRG | 400 | ||||||||||||||||||
2JGR | 375 |
Basisdata
Motor | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sylindre | Boring | Slag | Volum
Motor |
Ytelse
HK/rpm |
Kompresjon | Kompresjonstrykk | Dreieretning | |
E | ||||||||
G | 1 | 90 | 120 | 760 ccm | 10 / 1800 | 20:1 | 30 bar | Venstre |
GA 12 | 1 | 100 | 120 | |||||
GA 14 | 1 | |||||||
H | 1 | 90 | 90 | |||||
2H | 2 | |||||||
J | 100 | 120 |
Olje
Oljemengde | Kvalitet | Filter | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | På motor | Gear | Koblingshus | Vinter | Sommer | Tropene | Multigrade | |
E | ||||||||
G | 2 | - | 0,5 | SAE 10 | SAE 20 | SAE 30 | - | |
GG | 2 | 0,5 | - | |||||
GA | ||||||||
H | SAE 10 | SAE 20 | SAE 30 | |||||
2H | SAE 10 | SAE 20 | SAE 30 | |||||
J |
Moment
Motor | Topplokkmutre | Veivlagerbolt | Veivlagerbolt
gammel 3/8" |
Festeskrue
pumpekasse |
|
---|---|---|---|---|---|
E | |||||
G | 14 kgm | 18 | 14 | ||
GA | |||||
H | |||||
2H | |||||
J |
Dieselsystem
Motor | Dysespiss | Åpningstrykk | Innsprøytning starter | Innsprøytning slutter |
---|---|---|---|---|
E | ||||
G | DN 0 SD 211 | 100 Bar | 8 grader FØD | 7 grader EØD |
GA | ||||
H | ||||
2H | ||||
J |
FØD = Før øvre dødpunkt (BTDC)
EØD= Etter øvre dødpunkt (ATDC)
Mål og vekt
Motor | Vekt
motor |
Komplett | |
---|---|---|---|
E | |||
G | |||
GA | |||
H | |||
2H | |||
J |
Ventil
Størelse | Ventilklaring
mm |
Timing | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | Innsug
diameter |
Eksos
diameter |
Innsug | Eksos | Innsug åpner | Innsug lukker | Eksos åpnet | Eksos lukker |
E | ||||||||
G | 0,30 K | 0,30 K | 12 | 45 | ||||
GA | ||||||||
H | ||||||||
2H | ||||||||
J |
K = Kald motor
V = Varm motor
FND = Før nedre dødpunkt
Tilbake til Damsgård Motorfabrik