Egersund mek verksted: Forskjell mellom revisjoner
m (Lagt til bilde) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[[Fil:Egersunds.jpg|miniatyr|Opplysninger fra 1918 ]] | [[Fil:Egersunds.jpg|miniatyr|Opplysninger fra 1918 ]] | ||
[[Fil:1914 Egersund Mek verksted.png|alt=Egersund mekaniske verksted (1914)|miniatyr|Egersund mekaniske verksted (1914)]] | [[Fil:1914 Egersund Mek verksted.png|alt=Egersund mekaniske verksted (1914)|miniatyr|Egersund mekaniske verksted (1914)]] | ||
Innehaver av fabrikken var | Innehaver av fabrikken var Leonard Roos og Aanon Aanonsen, lokalene lå i Møllergaten 3, Mosbek. Foruten produksjon og reparasjon av motorer, drev de også agentur for Wagles kaikraner og Flekkefjords innhalingspill. | ||
== Roald-motoren == | == Roald-motoren == | ||
Motorproduksjonen startet opp i 1913 | Motorproduksjonen startet opp i høsten 1913. Ved '''Egersund Mek. Verksted''' ble det produsert både bensin- og råoljemotorer (glødehode). Som bensin ble de produsert som 2-taktsmotorer på 3-4HK. Disse var utstyrt med to stykk dryppoljeglass for smøring av sylinder og grease-kopper for hovedlager. Kjølevannspumpe var montert direkte på bunnramme bak sylinderen og drevet av eksenter på veivakselen. I tillegg hadde de en usedvanlig patent på innsuget: i stedet for en alminnelig manifold og forgasser var forgasseren montert direkte på veivhuset, uten flottørhus, på babord side. Sylinder og topp var støpt separat. | ||
Som glødehodemotor ble produsert som 2-taktsmotorer på 4HK. Disse motorene var noe gammeldags i utforming, ettersom det at de anvendte en ekstern | Som glødehodemotor ble produsert som 2-taktsmotorer på 4HK. Disse motorene var noe gammeldags i utforming, ettersom det at de anvendte en ekstern spyleluftkanal som var støpt i et eget stykke på styrbord side. Dette prinsippet var hovedsakelig utfaset fra motorproduksjonen i Skandinavia rundt 1910-15. | ||
Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.<ref>http://www.dalanefolke.museum.no/leksikon/roald</ref> | Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.<ref>http://www.dalanefolke.museum.no/leksikon/roald</ref> | ||
== Personer == | |||
* Leonard Roos - Stifter og innehaver | |||
* Aanon Aanonsen - Stifter og innehaver. | |||
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Nåværende revisjon fra 25. des. 2020 kl. 23:43
Innehaver av fabrikken var Leonard Roos og Aanon Aanonsen, lokalene lå i Møllergaten 3, Mosbek. Foruten produksjon og reparasjon av motorer, drev de også agentur for Wagles kaikraner og Flekkefjords innhalingspill.
Roald-motoren
Motorproduksjonen startet opp i høsten 1913. Ved Egersund Mek. Verksted ble det produsert både bensin- og råoljemotorer (glødehode). Som bensin ble de produsert som 2-taktsmotorer på 3-4HK. Disse var utstyrt med to stykk dryppoljeglass for smøring av sylinder og grease-kopper for hovedlager. Kjølevannspumpe var montert direkte på bunnramme bak sylinderen og drevet av eksenter på veivakselen. I tillegg hadde de en usedvanlig patent på innsuget: i stedet for en alminnelig manifold og forgasser var forgasseren montert direkte på veivhuset, uten flottørhus, på babord side. Sylinder og topp var støpt separat.
Som glødehodemotor ble produsert som 2-taktsmotorer på 4HK. Disse motorene var noe gammeldags i utforming, ettersom det at de anvendte en ekstern spyleluftkanal som var støpt i et eget stykke på styrbord side. Dette prinsippet var hovedsakelig utfaset fra motorproduksjonen i Skandinavia rundt 1910-15.
Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.[1]
Personer
- Leonard Roos - Stifter og innehaver
- Aanon Aanonsen - Stifter og innehaver.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Referanser
- Dalane Tidende 18. februar 1914