Egersund mek verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m (Lagt til bilde)
Linje 3: Linje 3:
[[Fil:4 HK Roald bensinmotor.jpg|miniatyr|Roald bensinmotor 4HK. Foto: Johnny Nesvåg.]]
[[Fil:4 HK Roald bensinmotor.jpg|miniatyr|Roald bensinmotor 4HK. Foto: Johnny Nesvåg.]]
[[Fil:Egersunds.jpg|miniatyr|Opplysninger fra 1918 ]]
[[Fil:Egersunds.jpg|miniatyr|Opplysninger fra 1918 ]]
 
[[Fil:1914 Egersund Mek verksted.png|alt=Egersund mekaniske verksted (1914)|miniatyr|Egersund mekaniske verksted (1914)]]
Innehaver av fabrikken var L. Roos og Aanonsen, lokalene lå i Møllergaten 3, Mosbek. Foruten produksjon og reparasjon av motorer, drev de også agentur for Wagles kaikraner og Flekkefjords innhalingspill.  
Innehaver av fabrikken var L. Roos og Aanonsen, lokalene lå i Møllergaten 3, Mosbek. Foruten produksjon og reparasjon av motorer, drev de også agentur for Wagles kaikraner og Flekkefjords innhalingspill.  


Linje 13: Linje 13:


Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.<ref>http://www.dalanefolke.museum.no/leksikon/roald</ref>
Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.<ref>http://www.dalanefolke.museum.no/leksikon/roald</ref>




Linje 24: Linje 23:
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
<references />

Revisjonen fra 20. mai 2020 kl. 13:52

Norge Flagg.jpg
Roald bensinmotor 4HK. Foto: Johnny Nesvåg.
Opplysninger fra 1918
Egersund mekaniske verksted (1914)
Egersund mekaniske verksted (1914)

Innehaver av fabrikken var L. Roos og Aanonsen, lokalene lå i Møllergaten 3, Mosbek. Foruten produksjon og reparasjon av motorer, drev de også agentur for Wagles kaikraner og Flekkefjords innhalingspill.

Roald-motoren

Motorproduksjonen startet opp i 1913/14. Ved Egersund Mek. Verksted ble det produsert både bensin- og råoljemotorer (glødehode). Som bensin ble de produsert som 2-taktsmotorer på 3-4HK. Disse var utstyrt med to stykk dryppoljeglass for smøring av sylinder og grease-kopper for hovedlager. Kjølevannspumpe var montert direkte på bunnramme bak sylinderen og drevet av eksenter på veivakselen. I tillegg hadde de en usedvanlig patent på innsuget: i stedet for en alminnelig manifold og forgasser var forgasseren montert direkte på veivhuset, uten flottørhus, på babord side. Sylinder og topp var støpt separat.

Som glødehodemotor ble produsert som 2-taktsmotorer på 4HK. Disse motorene var noe gammeldags i utforming, ettersom det at de anvendte en ekstern spyleluftskanal som var støpt i et eget stykke på styrbord side. Dette prinsippet var hovedsaklig utfaset fra motorproduksjonen i Skandinavia rundt 1910-15.

Selv om fiskerne i Egersund var tilfreds med motoren, ble aldri Roald en veldig stor salgssuksess. I 1922 var Roald-motoren montert i 10 av i alt 127 registrerte fiskefartøy i Egersund og omegn.[1]



Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Referanser

  • Dalane Tidende 18. februar 1914