Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 18: | Linje 18: | ||
!Modell | !Modell | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
HK | |||
!Turtall | !Turtall | ||
o/min | |||
!Boring | !Boring | ||
!Slag | !Slag | ||
Linje 50: | Linje 52: | ||
|- | |- | ||
|C | |C | ||
|4½ | |4½ - 5 | ||
|720 | |720 | ||
|110 | |110 | ||
Linje 57: | Linje 59: | ||
|190 | |190 | ||
|410 mm | |410 mm | ||
| | |||
|- | |||
|E | |||
|4 - 4½ | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
|} | |} |
Revisjonen fra 24. okt. 2018 kl. 08:11
N. Bjørnevik Motorverksted.
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motor-produksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
Byggeår |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 4 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 mm | |
B | 6 - 7 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 mm | |
C | 4½ - 5 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 mm | |
E | 4 - 4½ |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40