Edv. Christensens Sønner: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
Linje 7: | Linje 7: | ||
== E.C.S-motoren (Kraft) == | == E.C.S-motoren (Kraft) == | ||
Motoren produsert hos '''Edv. Christensens Sønner''' var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK. Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde. | Motoren produsert hos '''Edv. Christensens Sønner''' var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK, og en 2-sylindret 7-10 Hk. | ||
Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde. | |||
Nåværende revisjon fra 28. okt. 2023 kl. 19:10
Edvard Christensen startet opp med produksjon av motorer tidlig på 1900-tallet. Det første verkstedet hans lå på Bakken i Skien. Senere flyttet han virksomheten hans til Brevik. På et senere tidspunkt tok sønnen Harald over ledelsen ved fabrikken. Produksjonen av båtmotorer i Brevik tok slutt rundt 1958.
E.C.S-motoren (Kraft)
Motoren produsert hos Edv. Christensens Sønner var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK, og en 2-sylindret 7-10 Hk.
Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde.
Referanser
- Refererer til tidligere ansatt hos fabrikken på 50-tallet
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag: 27. apr. 2015 kl. 16:10