Burmeister & Wain: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m (Laget tabell)
Linje 2: Linje 2:


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!
!Motor
!
!Sylindre
!
!IHK
!
!PR Sylinder
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Volum pr syl
!Totalt slagvolum
!HK pr liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|-
| colspan="16" |'''50-VTBF-110''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
|-
|
|5
|3200
|640
|2900
| rowspan="8" |170
| rowspan="8" |1100
| rowspan="8" |500
| rowspan="8" |215,98 L
|1079,9 L
| rowspan="8" |2,97
|
|6900
| rowspan="8" |7300
| rowspan="8" |2820
|
|-
|
|6
|3850
|641
|3450
|1295,88
|
|7900
|
|-
|
|7
|4500
|642
|4050
|1511,83 L
|
|8800
|
|-
|
|8
|5150
|643
|4600
|1727,84 L
|
|9700
|
|-
|
|9
|5800
|644
|5200
|1943,82 L
|
|10600
|
|-
|
|10
|6450
|645
|5800
|2159,8 L
|
|11500
|
|-
|
|11
|7100
|645
|6350
|2375,78 L
|
|12400
|
|-
|
|12
|7700
|641
|6950
|2591,74 L
|
|13300
|
|-
| colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien - - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Volum pr syl
!Totalt slagvolum
!HK pr liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|4550
|910,0
|4100
| rowspan="8" |150
| rowspan="8" |1150
| rowspan="8" |620
| rowspan="8" |347,18 L
|1735,93 L
| rowspan="8" |2,62
|
|8800
| rowspan="8" |8200
| rowspan="8" |3240
|
|-
|
|6
|5500
|916,6
|4900
|2083,11 L
|
|10500
|
|-
|
|7
|6400
|914,28
|5750
|2430,30 L
|
|11600
|
|-
|
|8
|7300
|912,5
|6600
|2777,49 L
|
|12700
|
|-
|
|9
|8200
|911,1
|7400
|3124,67 L
|
|13800
|
|-
|
|10
|9100
|910,0
|8200
|3471,86 L
|
|14900
|
|-
|
|11
|10000
|909,0
|9000
|3819,05 L
|
|16000
|
|-
|
|12
|11000
|916,6
|9800
|4166,23 L
|
|17100
|
|-
| colspan="16" |'''74-VTBF-140'''
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Volum pr syl
!Totalt slagvolum
!HK pr liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|6600
|1320,00
|5950
| rowspan="8" |125
| rowspan="8" |1400
| rowspan="8" |740
| rowspan="8" |602,1 L
|3010,53 L
| rowspan="8" |2,19
|
|10700
| rowspan="8" |9700
| rowspan="8" |3850
|
|-
|
|6
|7900
|1316,66
|7100
|3612,63 L
|
|13000
|
|-
|
|7
|9250
|1321,42
|8300
|4214,74 L
|
|14300
|
|-
|
|8
|10600
|1325,00
|9500
|4816,84 L
|
|15650
|
|-
|
|9
|11900
|1322,22
|10700
|5418,95 L
|
|17050
|
|-
|
|10
|13200
|1320,00
|11900
|6021,06 L
|
|18400
|
|-
|
|11
|14500
|1318,18
|13000
|6623,16 L
|
|19700
|
|-
|
|12
|15800
|1316,66
|14200
|7225,27 L
|
|21050
|
|-
| colspan="16" |'''74-VTBF-160'''
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Volum pr syl
!Totalt slagvolum
!HK pr liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|6950
|1390,0
|6250
| rowspan="8" |115
| rowspan="8" |1600
| rowspan="8" |740
| rowspan="8" |688,12 L
|3440,60 L
| rowspan="8" |2,02
|
|11000
| rowspan="8" |10400
| rowspan="8" |4070
|
|-
|
|6
|8300
|1383,3
|7500
|4128,72 L
|
|13250
|
|
|-
|
|
|7
|9700
|1385,7
|8750
|4816,84 L
|
|
|14550
|
|
|-
|-
|
|
|8
|11100
|1387,5
|10000
|5504,97 L
|
|15850
|
|-
|
|
|9
|12500
|1388,8
|11200
|6193,09 L
|
|
|17400
|
|
|-
|-
|
|
|10
|13900
|1390,0
|12500
|6881,21 L
|
|18700
|
|-
|
|11
|15300
|1390,9
|13700
|7569,33 L
|
|20020
|
|-
|
|
|12
|16700
|1391,66
|15000
|8257,45 L
|
|
|21340
|
|
|}
|}

Revisjonen fra 9. aug. 2018 kl. 17:27

Dansk flagg.png
Motor Sylindre IHK PR Sylinder BHP O/min Slaglengde Boring Volum pr syl Totalt slagvolum HK pr liter Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
50-VTBF-110 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
5 3200 640 2900 170 1100 500 215,98 L 1079,9 L 2,97 6900 7300 2820
6 3850 641 3450 1295,88 7900
7 4500 642 4050 1511,83 L 8800
8 5150 643 4600 1727,84 L 9700
9 5800 644 5200 1943,82 L 10600
10 6450 645 5800 2159,8 L 11500
11 7100 645 6350 2375,78 L 12400
12 7700 641 6950 2591,74 L 13300
62-VTBF-115 serien - - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Volum pr syl Totalt slagvolum HK pr liter Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 4550 910,0 4100 150 1150 620 347,18 L 1735,93 L 2,62 8800 8200 3240
6 5500 916,6 4900 2083,11 L 10500
7 6400 914,28 5750 2430,30 L 11600
8 7300 912,5 6600 2777,49 L 12700
9 8200 911,1 7400 3124,67 L 13800
10 9100 910,0 8200 3471,86 L 14900
11 10000 909,0 9000 3819,05 L 16000
12 11000 916,6 9800 4166,23 L 17100
74-VTBF-140
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Volum pr syl Totalt slagvolum HK pr liter Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6600 1320,00 5950 125 1400 740 602,1 L 3010,53 L 2,19 10700 9700 3850
6 7900 1316,66 7100 3612,63 L 13000
7 9250 1321,42 8300 4214,74 L 14300
8 10600 1325,00 9500 4816,84 L 15650
9 11900 1322,22 10700 5418,95 L 17050
10 13200 1320,00 11900 6021,06 L 18400
11 14500 1318,18 13000 6623,16 L 19700
12 15800 1316,66 14200 7225,27 L 21050
74-VTBF-160
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Volum pr syl Totalt slagvolum HK pr liter Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6950 1390,0 6250 115 1600 740 688,12 L 3440,60 L 2,02 11000 10400 4070
6 8300 1383,3 7500 4128,72 L 13250
7 9700 1385,7 8750 4816,84 L 14550
8 11100 1387,5 10000 5504,97 L 15850
9 12500 1388,8 11200 6193,09 L 17400
10 13900 1390,0 12500 6881,21 L 18700
11 15300 1390,9 13700 7569,33 L 20020
12 16700 1391,66 15000 8257,45 L 21340

Lisenstagere

Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.

Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glascow

John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock

John Cockerill, Searing, Belgia

Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore, Danmark

Orlogsværftet, Holmen, København, Danmark

Alpha-Disel AS, Fredrikshavn, Danmark

Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby, Danmark

Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot, Frankrike

Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire, Frankrike

Machinefabriek en scheepswerf Van P. Smit Jr. N. V: Rotterdam, Nederland

Cantieri Navali Riuniti, Genova, Italia

Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia

Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka, Japan

Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka, Japan

A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge

Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg, Sverige

Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao, Spania

Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao, Spania

La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona, Spania

Referanser


Tilbake til oversikt over Danske motorfabrikanter