Nils Farstad: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:
Nils. G. Farstad
Nils. G. Farstad


Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er [[Nogva]], Hjelseth, [[Knut Haahjem|Haahjem]], Grepa, [[Volda mek. verksted|Volda]]. Norges tekniske Høgskole var med på arbeidet og sto for de tekniske beregningene, som viste at ytelsen ville ligge et sted mellom 120 og 175 HK.
Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er [[Nogva]], Hjelseth, [[Knut Haahjem|Haahjem]], Grepa, [[Volda mek. verksted|Volda]]. Norges tekniske Høgskole var med på arbeidet og sto for de tekniske beregningene, som viste at ytelsen ville ligge et sted mellom 120 og 175 HK. De første patentsøknadene ble innlbevert i 1943, og produksjon av deler startet på 1950-tallet. Prototypen var tenkt montert ombord i Farstad-familiens fiskebåt Gunnar, som erstattning for den daværende 60 HK Rekord-motoren fra [[Ole Synnes|Synnes]]. 





Revisjonen fra 28. mai 2018 kl. 06:39

Norge Flagg.jpg


Nils. G. Farstad

Nils var opptatt av å utvikle en båtmotor som var mer effektiv, og etter at han kom tilbake til Amerika i 1929, startet han arbeidet med å utvikle en rotasjonsmotor. Mange mekaniske bedrifter på Sunnmøre var med på å utvikle prototypen. De som er nevnt på skiltet der prototypen står er Nogva, Hjelseth, Haahjem, Grepa, Volda. Norges tekniske Høgskole var med på arbeidet og sto for de tekniske beregningene, som viste at ytelsen ville ligge et sted mellom 120 og 175 HK. De første patentsøknadene ble innlbevert i 1943, og produksjon av deler startet på 1950-tallet. Prototypen var tenkt montert ombord i Farstad-familiens fiskebåt Gunnar, som erstattning for den daværende 60 HK Rekord-motoren fra Synnes.


Gunnja-Nils-motoren

I 1957 ble "120 HK Gunnja-Nils Diesel" testet ved Nogva Motorfabrikk. De hadde montert en en elektromotor for å rotere motoren, som under testen ble rotert med ca 60 omdreininger i minuttet. Under testen oppsto det en skade på et lager, og testen ble avbrutt. Nils ville gjerne foreta justeringer på konstruksjonen, men det var trangt med ressursene og prosjektet ble avsluttet.

Prosjektet hadde fått støtte fra Sunnmøre og Romsdal Fiskarlag, Norges Råfisklag, Norges Sildesalgslag, og Fiskeridirektoratet.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter