Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
m (Toro Andersen flyttet siden A/S Voldens mek. Verksted til Volda mek. verksted) |
m (Oppdatert tabell) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]] | [[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]][[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | ||
[[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]] | |||
[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | [[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]] | ||
[[Fil:1932 Volda motoren.png|miniatyr]] | [[Fil:1932 Volda motoren.png|miniatyr]] | ||
Linje 76: | Linje 75: | ||
|2 | |2 | ||
|2 | |2 | ||
| | |||
|} | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell | |||
! | |||
!Salgs | |||
HK | |||
!Normal | |||
HK | |||
!Maks | |||
HK | |||
!Boring | |||
mm | |||
!Slag | |||
mm | |||
!Slagvolum | |||
!O/min | |||
!Vekt | |||
ca | |||
|- | |||
| rowspan="9" |1 | |||
s | |||
y | |||
l | |||
i | |||
n | |||
d | |||
e | |||
r | |||
|7 | |||
|10 1/2 | |||
|14 | |||
|166 | |||
|186 | |||
|4030 | |||
|525 | |||
|700 | |||
|- | |||
|10 | |||
|14 | |||
|19 | |||
|185 | |||
|210 | |||
|5645 | |||
|500 | |||
|1000 | |||
|- | |||
|12 | |||
|16 | |||
|22 | |||
|190 | |||
|220 | |||
|6238 | |||
|475 | |||
|1000 | |||
|- | |||
|14 | |||
|18 | |||
|25 | |||
|206 | |||
|234 | |||
|7700 | |||
|450 | |||
|1300 | |||
|- | |||
|18 | |||
|25 | |||
|30 | |||
|225 | |||
|250 | |||
|9940 | |||
|425 | |||
|1450 | |||
|- | |||
|22 | |||
|28 | |||
|37 | |||
|240 | |||
|270 | |||
|12220 | |||
|400 | |||
|1800 | |||
|- | |||
|30 | |||
|44 | |||
|58 | |||
|290 | |||
|320 | |||
|21140 | |||
|375 | |||
|3000 | |||
|- | |||
|40 | |||
|58 | |||
|70 | |||
|324 | |||
|360 | |||
|29680 | |||
|350 | |||
|3800 | |||
|- | |||
|50 | |||
|68 | |||
|85 | |||
|360 | |||
|360 | |||
|36630 | |||
|350 | |||
|4300 | |||
|- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | | | ||
|} | |} |
Revisjonen fra 15. nov. 2018 kl. 16:32
Senere Volda Mek verksted.
Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.
Volda-motoren
Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:
Modell | Ytelse | Sylindre | Takt | Notat |
---|---|---|---|---|
6 HK | 1 | 2 | ||
10 HK | 1 | 2 | ||
12 HK | 1 | 2 | ||
14 HK | 1 | 2 | ||
22 HK | 1 | 2 | ||
40 HK | 1 | 2 | ||
50 HK | 1 | 2 | ||
60 HK | 1 | 2 | ||
70 - 110 HK | 2 | 2 |
Salgs
HK |
Normal
HK |
Maks
HK |
Boring
mm |
Slag
mm |
Slagvolum | O/min | Vekt
ca | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1
s y l i n d e r |
7 | 10 1/2 | 14 | 166 | 186 | 4030 | 525 | 700 |
10 | 14 | 19 | 185 | 210 | 5645 | 500 | 1000 | |
12 | 16 | 22 | 190 | 220 | 6238 | 475 | 1000 | |
14 | 18 | 25 | 206 | 234 | 7700 | 450 | 1300 | |
18 | 25 | 30 | 225 | 250 | 9940 | 425 | 1450 | |
22 | 28 | 37 | 240 | 270 | 12220 | 400 | 1800 | |
30 | 44 | 58 | 290 | 320 | 21140 | 375 | 3000 | |
40 | 58 | 70 | 324 | 360 | 29680 | 350 | 3800 | |
50 | 68 | 85 | 360 | 360 | 36630 | 350 | 4300 | |