Edv. Kristensen: Forskjell mellom revisjoner
m (Rettet tekst.) |
m (Ryddet tekst.) |
||
Linje 8: | Linje 8: | ||
== Smart-motoren == | == Smart-motoren == | ||
Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble aktuert av | Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble aktuert av en vanlig kamaksel mens innsugsventil ble åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare èn enkel kam til drift av eksosventilen. | ||
Motoren hadde øvre halvdel av veivhus og sylinder støpt i et stykke med løs topp og fire toppbolter. Ventilblokk var også støpt i et eget stykke med ventiler plassert i bakkant av sylinder. Innsugsventilen var montert på en egen flens like ovenfor eksosventilen. Drammekran var også plassert på toppen av flensen like framfor innsuget. | |||
Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren. | Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren. | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
https://digitaltmuseum.no/011015355307/maskin-batmotoren-smart?name=%22B%C3%A5tmotorer%22&rows=72&pos=13 | https://digitaltmuseum.no/011015355307/maskin-batmotoren-smart?name=%22B%C3%A5tmotorer%22&rows=72&pos=13 | ||
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Telemark]] | [[Kategori:Telemark]] |
Revisjonen fra 28. sep. 2018 kl. 12:48
Sætre mek verksted og Motorfabrik AS Ble til Sætre mek verksted og motorfabrik i 1918.
Smart-motoren
Verkstedet produserte 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer. Denne motoren arbeidet etter et prinsipp som var utbredt på 1910-tallet; eksosventilen ble aktuert av en vanlig kamaksel mens innsugsventil ble åpnet av atmosfæretrykk (vakuum i sylinder). Dermed hadde motoren bare èn enkel kam til drift av eksosventilen.
Motoren hadde øvre halvdel av veivhus og sylinder støpt i et stykke med løs topp og fire toppbolter. Ventilblokk var også støpt i et eget stykke med ventiler plassert i bakkant av sylinder. Innsugsventilen var montert på en egen flens like ovenfor eksosventilen. Drammekran var også plassert på toppen av flensen like framfor innsuget.
Forgasseren var plassert på et vertiaklt rør som var festet på styrbord side av innsugsventilen. Veivluke med navnet "Smart" innstøpt var plassert på babord side av motoren.