Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (Rettet tekst.) |
||
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]] | [[Fil:1947 Damsgaard Motor Semi-Diesel.png|miniatyr|Reklame for Semi-Diesel (1947)]] | ||
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett. | |||
Linje 38: | Linje 38: | ||
|1925-63 | |1925-63 | ||
|1859 | |1859 | ||
|Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type | |Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C | ||
|- | |- | ||
|B | |B | ||
Linje 51: | Linje 51: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|C | | rowspan="2" |C | ||
|5 - 7 | |5 - 7 | ||
| | | | ||
Linje 60: | Linje 60: | ||
|1927-? | |1927-? | ||
| rowspan="2" |6473 | | rowspan="2" |6473 | ||
| | |Første utgave | ||
|- | |- | ||
|5 - 9 | |5 - 9 | ||
|750 | |750 | ||
Linje 88: | Linje 87: | ||
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner. | Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner. | ||
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget | Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken. | ||
== Sabb Dieselmotor == | == Sabb Dieselmotor == | ||
Linje 208: | Linje 207: | ||
|Stasjonær versjon av 2J | |Stasjonær versjon av 2J | ||
|} | |} | ||
== Referanse == | == Referanse == | ||
Linje 215: | Linje 213: | ||
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor | http://industrimuseum.no/damsgaardmotor | ||
http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 | http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 18. jul. 2018 kl. 15:01
Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.
Sabb Semidiesel
Type | Ytelse HK | Turtall
O/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Antall
Bygd |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 3 | 850 | 1 - 2 | 95 x 100 | 709 | 87 | 1925-63 | 1859 | Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C |
B | 4 - 5 | 800 | 1 - 2 | 120 x 120 | 1357 | 182 | 1935-63 | 4536 | |
C | 5 - 7 | 1 - 2 | 1927-? | 6473 | Første utgave | ||||
5 - 9 | 750 | 1 - 2 | 140 x 140 | 2155 | 265 | ||||
D | 6 - 12 | 700 | 1 - 2 | 160 x 160 | 3217 | 385 | 1951-66 | 1986 |
2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.
Ny-Sabb
Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.
Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.
Sabb Dieselmotor
Type | Ytelse HK | Turtall
o/min |
Sylindre
Og Takter |
Boring x Slag
mm |
Slagvolum
ccm |
Vekt
Kg |
Byggeår | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E | 4 | 1 - 2 | 40-talls | Ca. 39 stykk produsert | ||||
G | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear | |
GA | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter | ||
GG | 8-10 | 1800 | 1 - 4 | 90 x 120 | 760 | 200 | Levert med gear og fast propell | |
H | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | 165 | Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell | |
HG | 6-8 | 2000 | 1 - 4 | 90 x 90 | 570 | Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell | ||
2G | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | 390 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
2GRS | 16 - 22 | 2 - 4 | 90 x 120 | 1520 | Stasjonær versjon av 2G | |||
2J | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | 400 | Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell | ||
2JRS | 22 - 30 | 2 - 4 | 100 x 120 | 1880 | Stasjonær versjon av 2J |
Referanse
http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34