Motofabriken Jan: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Motorfabrikken Jan .png|miniatyr|Notis om Jan]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Motorfabrikken Jan .png|miniatyr|Notis om Jan]]
[[Fil:1918 Jan.jpg|miniatyr|1918 Motorfabrikken Jan - ]]
[[Fil:1918 Jan.jpg|miniatyr|1918 Motorfabrikken Jan - ]]
[[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]]
[[Fil:mfjan.jpg|thumb|Utklipp fra 1918]]

Revisjonen fra 5. apr. 2018 kl. 17:24

Norge Flagg.jpg
Notis om Jan
1918 Motorfabrikken Jan -
Utklipp fra 1918
1919 Motorfabrikken Jan


Motorfabrikken Jan, Fredrikstad.

Selskapets første styre bestod av Rudolf Horn, Oslo, Skipsreder Trygve Sagen, Oslo, Brukseier Harry Borthen, Oslo, Sven Bjørk, Oslo, og Direktør Jan Hagemeister, København.

Opprettet som AS i 1917, og begjært solgt på tvangsauksjon i 1921, da var gjelden på 144 866,70 kr. Hva som ble bygget av motorer der er usikkert, men det finnes noen som mener at det ble levert 2 motorer fra en slags pilotproduksjon, hvorav den ene skal ha blitt levert til skipsreder Hannevig.

Restene av selskapet byttet i 1925 navn til A/S Jan Kemiske Fabrikker, som var en stor leverandør av fosfor. De involverte var til stor del de samme som stiftet motorfabrikken.

Personer

  • Jan Hagemeister, som ga navnet til fabrikken, hadde fra rundt 1915 bygget bilen Jan sammen med A. Mammen & M. P. Drescher. De produserte totalt 42 biler og overleve ikke de store fabrikantenes markedskrefter.

Kilder

  • Aftenposten
  • Pax Lexikon

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter