Andersens mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 14: | Linje 14: | ||
Motoren som ble produsert ved '''Andersens Mek. Verksted & Skibsverft''' var en 1-sylindret, 2-takt glødehodemotor med vakuumregulator. De leverte motorer i størrelser fra 3 til 40 HK. I enkelte reklamebrosjyrer ble motoren kalt '''"Midnatsol"'''. Motoren hadde kulelager på veivakselen, og ble i sin helhet maskinert på verkstedet. | Motoren som ble produsert ved '''Andersens Mek. Verksted & Skibsverft''' var en 1-sylindret, 2-takt glødehodemotor med vakuumregulator. De leverte motorer i størrelser fra 3 til 40 HK. I enkelte reklamebrosjyrer ble motoren kalt '''"Midnatsol"'''. Motoren hadde kulelager på veivakselen, og ble i sin helhet maskinert på verkstedet. | ||
== Referanser == | |||
<references /> | |||
* Nordlys | |||
* Tromsø | |||
* Kysten | |||
* Facebook | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 11. apr. 2018 kl. 10:27
Andersens mek. verksted & skipsverft
Stiftet 1921 i Tromsø av Carl N. Andersen. Carl N Andersen med familie bodde i Otto Sverdrups gate 5 i Tromsø, som de eide fra 1924 og minst til 1940. Han hadde jobbet ved Gøtaverken, og en periode i USA. På folkemunne ble Carl kalt Bør-Andersen.
Bilde av Otto Sverdrups gate 5 med skilt på lokalhistoriewiki.
Andersens mek. verksted & skipsverft ble kjøpt opp av Brødrene Isaksen AS under 2. verdenskrig.
Bør-motoren
Motoren som ble produsert ved Andersens Mek. Verksted & Skibsverft var en 1-sylindret, 2-takt glødehodemotor med vakuumregulator. De leverte motorer i størrelser fra 3 til 40 HK. I enkelte reklamebrosjyrer ble motoren kalt "Midnatsol". Motoren hadde kulelager på veivakselen, og ble i sin helhet maskinert på verkstedet.
Referanser
- Nordlys
- Tromsø
- Kysten
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 8. aug. 2015 kl. 14:31