Motorfabrikken Gideon: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet. | For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet. | ||
Gideon var også den direkte årsaken til at '''Rauma Støperi A/S''' anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods. | |||
== Andre opplysninger == | == Andre opplysninger == | ||
Linje 23: | Linje 25: | ||
* Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910) | * Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910) | ||
* Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938. | * Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938. | ||
== Referanser == | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Revisjonen fra 8. apr. 2018 kl. 13:42
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon". Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
]Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.
Gideon-motoren
Motorene produsert ved Rud. Kramper & Jørgensen var 2- og 4-taktsmotorer, både glødehode- og bensinmotorer. De leverte både båt- og stasjonærmotorer.
I perioden fra 1907 til rundt 1. verdenskrig var de fleste motorene fra Gideon levert som 4-taksenheter. Disse ble levert fra 1 til 4 sylindre. På 1 sylinder ble de konstruert fra 4 til 22 HK. Vi har enda ingen god oversikt over data på disse modellene, men Type KN var en 1-sylindret motor på 13 HK.
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.
Gideon var også den direkte årsaken til at Rauma Støperi A/S anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods.
Andre opplysninger
- Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
- Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
- Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren Stærkodder / Stærkoder høsten 1910)
- Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21