Påtenkte motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: Man skal ikke stikke under stol at det har vært endel motorfabrikker som aldri ble noe av her i Norge. Iveren var stor men ofte strakk ikke kapital eller oppfinnsomheten helt til, eller…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | |||
Man skal ikke stikke under stol at det har vært endel motorfabrikker som aldri ble noe av her i Norge. Iveren var stor men ofte strakk ikke kapital eller oppfinnsomheten helt til, eller det var ikke tiden for akkurat den fabrikken. I smier og naust langs norskekysten på begynnelsen av 1900 tallet befant det seg mange med en sterk interesse for den nye forbrenningsmotoren, kunnskap nok, og mange hadde nok en motorfabrikk i tankene. Mange av de som står i [[Norske motorprodusenter|Motorlista]] er av denne kategorien, de laget noen få motorer, men fikk ikke økonomien, eller teknikken til. Det er historier om folk som har begynt å lage en motor men stoppet opp halvveis, av forskjellige grunner. De får vi nok aldri vite noe om, om ikke en efterfølger forteller historien. Men det vi kan fortelle noe om, er de store, hårete drømmene om motorfabrikker som ble fortalt i det offentlige, gjennom styrevedtak, pressemeldinger og reklame. Og som de hobbyhistorikerene vi liker å kalle oss, lager vi også liste over det som ikke ble noe av. | |||
Liste over påtenkte, og delvis igangsatte motorfabrikker i Norge. | |||
* '''Akers Mekaniske Verksted''' / Aker Gruppen - Hadde store planer om produsere store skipsdieselmotorer på vestlandet. | |||
<blockquote>Direktør i Aker, ''Onar Onarheim'' og styre i Akergruppen ville gjerne bygge en dieselmotorfabrikk i Førde på midten av 60-tallet. Førde ville naturligvis ha fabrikk og arbeidsplasser og gikk i gang med å investere penger i ny kai, industriområde ble stilt til disposisjon, og med ble satt i gang bygging av et hotell i påvente av den kommende motorfabrikken. Så gikk det opp for Aker at de fleste båtene over 80 000 tonn hadde gått over til turbiner, og dermed falt endel av planene i grus. | |||
* Akers Mekaniske Verksted / Aker Gruppen - Hadde store planer om produsere store skipsdieselmotorer på vestlandet. | |||
<blockquote>Direktør i Aker, Onar Onarheim og styre i Akergruppen ville gjerne bygge en dieselmotorfabrikk i Førde på midten av 60-tallet. Førde ville naturligvis ha fabrikk og arbeidsplasser og gikk i gang med å investere penger i ny kai, industriområde ble stilt til disposisjon, og med ble satt i gang bygging av et hotell i påvente av den kommende motorfabrikken. Så gikk det opp for Aker at de fleste båtene over 80 000 tonn hadde gått over til turbiner, og dermed falt endel av planene i grus. | |||
</blockquote> | </blockquote> | ||
*Et initiativ fra Troms Fiskarfylking i 1947 ville anlegge en motorfabrikk i Lenvik. | *Et initiativ fra '''Troms Fiskarfylking''' i 1947 ville anlegge en motorfabrikk i Lenvik. | ||
*Østlandske Fiskeriselskap og Lista Fiskerilag, ønsket å anlegge en motorfabrikk sammen med det påtenkte båtbyggeriet til Norges Fiskerilag på Lista. | *'''Østlandske Fiskeriselskap''' og '''Lista Fiskerilag''', ønsket å anlegge en motorfabrikk sammen med det påtenkte båtbyggeriet til '''Norges Fiskerilag''' på Lista. | ||
*Ved '''Opplandsbruket''' i Tomtegaten 20 i Drammen var det under krigen et motoroverhalingsverksted, som etter 2. verdenskrig ble stilt til disposisjon for HVK, og fra oktober 1945 var HVKs motorverksted. Hæren hadde behov for et permanent motoroverhalingsverksted, og lokalene i Drammen ble ansett for å være uhensiktsmessig. Hæren ønsket seg kapasitet på innlandet, og de la øynene på Hamar Stålstøperis tidligere lokaliteter. Departementet ved oberst Nils Sæbø mente at da kunne Tomtegata 20 benyttes til en motorfabrikk, hvor motorer til traktorer, skogbruk og militære skulle stå øverst på produktlista. Saken ble fremmet av departementet, men hverken motorfabrikken, eller overhalingsverkstedet ble noe av. | |||
Lista er foreløpig kort, men etterhvert dukker det sikkert opp flere. | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Nåværende revisjon fra 19. mar. 2018 kl. 13:29
Man skal ikke stikke under stol at det har vært endel motorfabrikker som aldri ble noe av her i Norge. Iveren var stor men ofte strakk ikke kapital eller oppfinnsomheten helt til, eller det var ikke tiden for akkurat den fabrikken. I smier og naust langs norskekysten på begynnelsen av 1900 tallet befant det seg mange med en sterk interesse for den nye forbrenningsmotoren, kunnskap nok, og mange hadde nok en motorfabrikk i tankene. Mange av de som står i Motorlista er av denne kategorien, de laget noen få motorer, men fikk ikke økonomien, eller teknikken til. Det er historier om folk som har begynt å lage en motor men stoppet opp halvveis, av forskjellige grunner. De får vi nok aldri vite noe om, om ikke en efterfølger forteller historien. Men det vi kan fortelle noe om, er de store, hårete drømmene om motorfabrikker som ble fortalt i det offentlige, gjennom styrevedtak, pressemeldinger og reklame. Og som de hobbyhistorikerene vi liker å kalle oss, lager vi også liste over det som ikke ble noe av.
Liste over påtenkte, og delvis igangsatte motorfabrikker i Norge.
- Akers Mekaniske Verksted / Aker Gruppen - Hadde store planer om produsere store skipsdieselmotorer på vestlandet.
Direktør i Aker, Onar Onarheim og styre i Akergruppen ville gjerne bygge en dieselmotorfabrikk i Førde på midten av 60-tallet. Førde ville naturligvis ha fabrikk og arbeidsplasser og gikk i gang med å investere penger i ny kai, industriområde ble stilt til disposisjon, og med ble satt i gang bygging av et hotell i påvente av den kommende motorfabrikken. Så gikk det opp for Aker at de fleste båtene over 80 000 tonn hadde gått over til turbiner, og dermed falt endel av planene i grus.
- Et initiativ fra Troms Fiskarfylking i 1947 ville anlegge en motorfabrikk i Lenvik.
- Østlandske Fiskeriselskap og Lista Fiskerilag, ønsket å anlegge en motorfabrikk sammen med det påtenkte båtbyggeriet til Norges Fiskerilag på Lista.
- Ved Opplandsbruket i Tomtegaten 20 i Drammen var det under krigen et motoroverhalingsverksted, som etter 2. verdenskrig ble stilt til disposisjon for HVK, og fra oktober 1945 var HVKs motorverksted. Hæren hadde behov for et permanent motoroverhalingsverksted, og lokalene i Drammen ble ansett for å være uhensiktsmessig. Hæren ønsket seg kapasitet på innlandet, og de la øynene på Hamar Stålstøperis tidligere lokaliteter. Departementet ved oberst Nils Sæbø mente at da kunne Tomtegata 20 benyttes til en motorfabrikk, hvor motorer til traktorer, skogbruk og militære skulle stå øverst på produktlista. Saken ble fremmet av departementet, men hverken motorfabrikken, eller overhalingsverkstedet ble noe av.
Lista er foreløpig kort, men etterhvert dukker det sikkert opp flere.