Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
| Linje 8: | Linje 8: | ||
[[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]] | [[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]] | ||
[[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]] | [[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]] | ||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos- | Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempler. Senere ble det designet 4-taktere. | ||
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963. | Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963. | ||
| Linje 75: | Linje 75: | ||
|300 | |300 | ||
|380 | |380 | ||
|} | |} | ||
Nåværende revisjon fra 4. nov. 2025 kl. 16:33
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempler. Senere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
| Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Takter | Boring | Slag |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2B16/26 | 70 kW | 500 | 2 | |||
| 2B20/32 | 100 kW | 2 | ||||
| 4B16/26 | 140 kW | 4 | ||||
| 4B20/26 | 200 kW | 4 | ||||
| 8F30/38 | 690 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
| 8F30/38 T | 945 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
Personer
- Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"