Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
 
(6 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
'''N. Bjørnevik Motorverksted.'''


[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Logo fra "Gammelmotoren"]]
'''Brødrene Bjørnevik AS'''
 
'''Alda Motorfabrikk'''[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
 
[[Fil:Alda_Motoren_Logo.jpeg|miniatyr|Alda Logo]]
[[Fil:Collage alda.jpg|miniatyr|Alda Type F - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.]]
[[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]]
[[Fil:1932 Alda.png|alt=Reklame for motoren Alda år 1932|miniatyr|Reklame for motoren Alda år 1932]]
[[Fil:1934 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1934]]
[[Fil:1934 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1934]]
[[Fil:1939 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1939]]
[[Fil:1939 Nils Bjørnevik Alda.png|miniatyr|Alda reklame fra 1939]]
[[Fil:Alda motorfabrikk - reklame.png|miniatyr|Reklame for Alda - 1954]]
[[Fil:Alda motorfabrikk - reklame.png|miniatyr|Reklame for Alda - 1954]]
[[Fil:Collage alda.jpg|miniatyr|Alda Type Y - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.]]
[[Fil:1952 Alda motoren.png|alt=Reklame for Alda (1952)|miniatyr|Reklame for Alda (1952)]]
 
Alda Motorfabrikk ble etablert av Nils Bjørnevik i begynnelsen av 1930 årene.
 
Bjørnevik er opprinnelig fra Finnås i Sundhordland. Han gikk i lære i farens smie og senere hos Haldorsens motorfabrikk (Wichmann) på Rubbestadneset.
 
I 1910 kom han til Stavanger og fikk jobb på Rosenbergs avdeling for nye motorer. Bjørnevik var en dyktig motorkonstruktør og allerede sommeren 1914 hadde han sin første egenkonstruerte motor «Snøgg» montert i egen lystbåt.
 
Motoren fungerte bra og våren 1916 etablerte han N.Bjørnevik motorverksted i Verksgaten 49 i Stavanger. Dette verkstedet produserte kun oppfyringsmotorer av merket «Snøgg» og de hadde eget utsalgssted i Østervåg 40.
 
 
Tre år senere ble verksted flyttet til en nyinnkjøpt tomt ved Galeivågen på Hundvåg. Det var lite industri i området og adkomsten til området var via sjøveien.
 


I 1924 gjorde Nils sine to brødre Peder og Endre til partnere i selskapet og selskapet endret navn til Brødrene Bjørnevik AS. Nils Bjørnevik trakk seg da tilbake som daglig leder, men fortsatte som partner i 11år.


Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.  
Produksjonen av Snøgg motoren var etter en stund godt etablert og Bjørnevik bestemte seg i 1925 for å ta seg jobb som reiseinspektør for A.Gulowsens Motorfabrikk i Oslo, den gang landets største motorfabrikk.  


Nils Brjørnevik var født i Finnås i Sunnhordaland i 1890. Han jobbet for Wichmann, og for motoravdelingen til Rosenberg. Han konstruerte den første Snøgg motoren i 1914, og han startet allerede i 1916 N. Bjørnevik Motorverksted, i Verksgata i Stavanger.  
Dette ble blant annet gjort for å kutte kostnader da en var på vei inn i de «harde 30 åra» og aktiviteten gikk noe ned. Brødrene Peder og Endre drev virksomheten videre mens Nils var på reise.
 
Da Nils kom tilbake etter oppdraget for Gulowsen, viste det seg imidlertid at der hadde foregått økonomiske uregelmessigheter. Dette gikk sterkt innpå Nils Bjørnevik som bestemte seg for å trekke seg ut og starte egen virksomhet, Alda Motorfabrikk.
 
De første årene leide Bjørnevik plass hos Vasstveit og Tønnesen som drev Galeivåg Slip og Mekanisk Verksted, men etterhvert fikk han kjøpt nabotomten til Brødrene Bjørnevik der han fikk bygget nye fabrikk lokaler.
 
Nils Bjørnevik var fortsatt medeier i Brødrene Bjørnevik AS, men trakk seg i 1935 helt ut og satset kun på egenkonstruerte Alda bensinmotorer og senere også en liten luftkjølt motor kalt «Nøkk» som var beregnet på mindre båter eller som stasjonærmotor.
 
Veldig mange Alda motorer gikk til fiskeriene i Nord Norge, men mange ble også solgt til Ryfylke, Sunnhordland, Hardanger og Bergensdistriktet.
 
Der ble produsert nærmere 3000 Alda motorer og produksjonen pågikk frem til 1960 da fabrikken ble lagt ned som den sannsynligvis siste motorprodusenten i Rogaland.
 
I perioden 1959 -1966 ble fabrikken utleid til  rederiet Bergesen og fra mai 1967 ble verkstedet utleid til disponent Ottar Overskott som startet ny virksomhet under navnet Alda Motor og Maskinverksted AS.
 
Dessverre gikk ikke dette så bra, allerede ett år senere var virksomheten innstilt.
 
Alda’s fabrikk lokaler og kaianlegg ble etter hvert solgt til Roaldsø som var medeier i firma Schwebs & Roaldsø i Hillevåg.  


== Alda-Motoren ==
== Alda-Motoren ==
[[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]]
[[Fil:Nøkk.jpg|miniatyr|Nøkk 4-takt bensinmotor]]
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.   
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer.  
 
De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.   


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!Modell
! rowspan="2" |Modell
!Ytelse
! rowspan="2" |Ytelse
HK
HK
!Sylindre
! rowspan="2" |Syl
!Turtall
! rowspan="2" |Turtall
o/min
o/min
!Boring
! colspan="2" rowspan="2" |Boring
!Slag
Slag
!Volum
! rowspan="2" |Volum
cm³
cm³
!Vekt
! rowspan="2" |Vekt
kg
kg
!Svinghjul
! rowspan="2" |Svinghjul
diameter
diameter
!Byggeår
 
mm
! colspan="2" |Dimensjon
! rowspan="2" |År
! rowspan="2" |
|-
|L & B
|Høyde
|-
|-
|A
|A
|4
|4
|
|1
|750
|750
|100
|100
Linje 42: Linje 85:
|895
|895
|165
|165
|370 mm
|370
|660 * 370
|420
|
|
|
|-
|-
|B
|B
|6 - 7
|6 - 7
|
|1
|650
|650
|120
|120
Linje 53: Linje 99:
|1696
|1696
|250
|250
|520 mm
|520
|
|575
|
|
|
|-
|-
|C
|C
|4½ - 5
|4½ - 5
|
|1
|720
|720
|110
|110
Linje 64: Linje 113:
|1140
|1140
|190
|190
|410 mm
|410
|
|435
|
|
|
|-
|-
|E
|F
|4 - 4½
|5
|1
|
|
|
|
Linje 76: Linje 129:
|
|
|
|
|
|1952 -
|
|
|-
|-
|H
|7 - 8
|1
|
|
|
|5
|1
|
|
|
|
Linje 88: Linje 145:
|
|
|1952 -  
|1952 -  
|
|-
|-
|
|H
|8
|8 - 10
|1
|1
|650
|130
|150
|1991
|
|
|
|
Linje 98: Linje 160:
|
|
|
|
|1952 -
|-
|-
|L
|10 - 13
|2
|800 - 1100
|100
|120
|1885
|275
|
|
|8 - 10
|1
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|H
|25
|2
|
|
|
|
|
|
|-
|
|10 - 13
|2
|
|
|
|
Linje 126: Linje 193:


Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.  
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.  
{| class="wikitable"
!Modell
!Ytelse
HK
!Syl
!Turtall
o/min
!Boring
!Slag
!Volum
cm³
!Vekt
kg
!Svinghjul
diameter
!År
!
|-
|Nøkk
|2-2½
|1
|2200
|
|
|
|
|
|1958-
|Luftkjølt
|}


== Snøgg-motoren ==
== Snøgg-motoren ==
Linje 139: Linje 237:
* ''Gammelmotoren''
* ''Gammelmotoren''
* ''Stasjonnær- og båtmotorer''
* ''Stasjonnær- og båtmotorer''
 
* ''www.alda-motorfabrikk.no''




Linje 149: Linje 247:


''Første bidrag  24. apr. 2015 kl. 12:40''
''Første bidrag  24. apr. 2015 kl. 12:40''
[[Fil:1952 Alda motoren.png|alt=Reklame for Alda (1952)|miniatyr|Reklame for Alda (1952)]]

Nåværende revisjon fra 17. okt. 2024 kl. 08:53

N. Bjørnevik Motorverksted.

Brødrene Bjørnevik AS

Alda Motorfabrikk

Norge Flagg.jpg
Alda Logo
Alda Type F - 5hk. Foto: Yrjar Heimbygdslag.
Reklame for motoren Alda år 1932
Reklame for motoren Alda år 1932
Alda reklame fra 1934
Alda reklame fra 1939
Reklame for Alda - 1954
Reklame for Alda (1952)
Reklame for Alda (1952)

Alda Motorfabrikk ble etablert av Nils Bjørnevik i begynnelsen av 1930 årene.

Bjørnevik er opprinnelig fra Finnås i Sundhordland. Han gikk i lære i farens smie og senere hos Haldorsens motorfabrikk (Wichmann) på Rubbestadneset.

I 1910 kom han til Stavanger og fikk jobb på Rosenbergs avdeling for nye motorer. Bjørnevik var en dyktig motorkonstruktør og allerede sommeren 1914 hadde han sin første egenkonstruerte motor «Snøgg» montert i egen lystbåt.

Motoren fungerte bra og våren 1916 etablerte han N.Bjørnevik motorverksted i Verksgaten 49 i Stavanger. Dette verkstedet produserte kun oppfyringsmotorer av merket «Snøgg» og de hadde eget utsalgssted i Østervåg 40.


Tre år senere ble verksted flyttet til en nyinnkjøpt tomt ved Galeivågen på Hundvåg. Det var lite industri i området og adkomsten til området var via sjøveien.


I 1924 gjorde Nils sine to brødre Peder og Endre til partnere i selskapet og selskapet endret navn til Brødrene Bjørnevik AS. Nils Bjørnevik trakk seg da tilbake som daglig leder, men fortsatte som partner i 11år.

Produksjonen av Snøgg motoren var etter en stund godt etablert og Bjørnevik bestemte seg i 1925 for å ta seg jobb som reiseinspektør for A.Gulowsens Motorfabrikk i Oslo, den gang landets største motorfabrikk.

Dette ble blant annet gjort for å kutte kostnader da en var på vei inn i de «harde 30 åra» og aktiviteten gikk noe ned. Brødrene Peder og Endre drev virksomheten videre mens Nils var på reise.

Da Nils kom tilbake etter oppdraget for Gulowsen, viste det seg imidlertid at der hadde foregått økonomiske uregelmessigheter. Dette gikk sterkt innpå Nils Bjørnevik som bestemte seg for å trekke seg ut og starte egen virksomhet, Alda Motorfabrikk.

De første årene leide Bjørnevik plass hos Vasstveit og Tønnesen som drev Galeivåg Slip og Mekanisk Verksted, men etterhvert fikk han kjøpt nabotomten til Brødrene Bjørnevik der han fikk bygget nye fabrikk lokaler.

Nils Bjørnevik var fortsatt medeier i Brødrene Bjørnevik AS, men trakk seg i 1935 helt ut og satset kun på egenkonstruerte Alda bensinmotorer og senere også en liten luftkjølt motor kalt «Nøkk» som var beregnet på mindre båter eller som stasjonærmotor.

Veldig mange Alda motorer gikk til fiskeriene i Nord Norge, men mange ble også solgt til Ryfylke, Sunnhordland, Hardanger og Bergensdistriktet.

Der ble produsert nærmere 3000 Alda motorer og produksjonen pågikk frem til 1960 da fabrikken ble lagt ned som den sannsynligvis siste motorprodusenten i Rogaland.

I perioden 1959 -1966 ble fabrikken utleid til  rederiet Bergesen og fra mai 1967 ble verkstedet utleid til disponent Ottar Overskott som startet ny virksomhet under navnet Alda Motor og Maskinverksted AS.

Dessverre gikk ikke dette så bra, allerede ett år senere var virksomheten innstilt.

Alda’s fabrikk lokaler og kaianlegg ble etter hvert solgt til Roaldsø som var medeier i firma Schwebs & Roaldsø i Hillevåg.

Alda-Motoren

Nøkk 4-takt bensinmotor

Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer.

De senere Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.

Modell Ytelse

HK

Syl Turtall

o/min

Boring

Slag

Volum

cm³

Vekt

kg

Svinghjul

diameter

mm

Dimensjon År
L & B Høyde
A 4 1 750 100 114 895 165 370 660 * 370 420
B 6 - 7 1 650 120 150 1696 250 520 575
C 4½ - 5 1 720 110 120 1140 190 410 435
F 5 1 1952 -
H 7 - 8 1 1952 -
H 8 - 10 1 650 130 150 1991
L 10 - 13 2 800 - 1100 100 120 1885 275
H 25 2

Nøkk-motoren

Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.

Modell Ytelse

HK

Syl Turtall

o/min

Boring Slag Volum

cm³

Vekt

kg

Svinghjul

diameter

År
Nøkk 2-2½ 1 2200 1958- Luftkjølt

Snøgg-motoren

Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer

Personer

* Nils Bjørnevik

Referanser

  • Gammelmotoren
  • Stasjonnær- og båtmotorer
  • www.alda-motorfabrikk.no


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40