Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 2: | Linje 2: | ||
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]] | [[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]] | ||
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]] | |||
[[Fil:1957 Moss værft.png|alt=(1957) Moss Værft & Dokk|miniatyr|(1957) Moss Værft & Dokk]] | |||
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]] | [[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]] | ||
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]] | [[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]] | ||
[[Fil: | [[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]] | ||
[[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]] | |||
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere. | Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere. | ||
Nåværende revisjon fra 6. aug. 2023 kl. 19:39
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.
MVD-Motoren
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Modeller
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Takter | Boring | Slag |
---|---|---|---|---|---|---|
2B16/26 | 70 kW | 500 | 2 | |||
2B20/32 | 100 kW | 2 | ||||
4B16/26 | 140 kW | 4 | ||||
4B20/26 | 200 kW | 4 | ||||
8F30/38 | 690 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
8F30/38 T | 945 HK | 514 | 8 | 4 | 300 | 380 |
Personer
- Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30
Referanser
- Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"