Sabb tekniske data: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(6 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 6: Linje 6:


Type
Type
!Variant
!Sylindre
!Sylindre
!Vekt  
!Vekt  
Linje 13: Linje 14:
!Slag
!Slag
mm
mm
!Sylindervolum
!Slagvolum
(pr. syliner)
!Kompresjon
!Kompresjon
!Bmep
!Maks Turtall
!Maks Turtall
belastet
belastet
Linje 28: Linje 29:
innsug / eksos
innsug / eksos
!Oljemengde
!Oljemengde
motor
!
!Oljefilter
!Oljefilter
!Oljeforbruk
!Oljeforbruk
Linje 33: Linje 36:
Boschnummer
Boschnummer
|-
|-
|E
|'''E'''
|
|1
|1
|
|
|
|
|
|
Linje 51: Linje 57:
|
|
|-
|-
|G
| rowspan="4" |'''G'''
|1  
|G8
|200 kg
| rowspan="4" |1
|90
|
|120
| rowspan="4" |90
|760 ccm
| rowspan="4" |120
| rowspan="4" |760 cm³
|
|6,3 kg/cm³
|1500
|8 hk / 5,8 kW
|7,65 kpm
| rowspan="4" |200
|
|
|
|
|
|
|
|
|1800
|-
|10 hk / 7,3 kW
|G10
|7,95 kpm
| rowspan="2" |200 kg
|200
| rowspan="3" |20:1
|2,5  
|6,25 - 6,55 kg/cm³
|0,30 / 0,30 kald
| rowspan="3" |1800
| rowspan="2" |10 hk / 7,3 kW
| rowspan="2" |7,95 kpm
| rowspan="3" |2,5  
| rowspan="3" |0,30 / 0,30 kald
|2
|
|
|Plaskesmøring
|Plaskesmøring
Linje 69: Linje 93:
|DN 0 SD 211
|DN 0 SD 211
|-
|-
|GG
|
|
|
|
|
|
|-
|GS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
| rowspan="3" |'''2G'''
|2G
| rowspan="3" |2
|390
| rowspan="3" |90
| rowspan="3" |120
| rowspan="3" |1520 cm³
| rowspan="3" |20:1
|
| rowspan="3" |1800
| rowspan="3" |22 HK / 16,2 kW
| rowspan="3" |18 kpm
| rowspan="3" |200
|
|
|
|
|
|
|
|-
|2GZ
|390
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|2GRG
|365
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
| rowspan="2" |'''GA 12'''
|GA
|GA
|1
| rowspan="2" |1
| rowspan="2" |220 kg
| rowspan="2" |95
| rowspan="2" |120
| rowspan="2" |850 cm³
| rowspan="2" |17:1
|
| rowspan="2" |1800
| rowspan="2" |12 HK / kW
|
| rowspan="2" |190
| rowspan="2" |2,8
|
|
|
|
|
|
|-
|GAG
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
| rowspan="4" |'''GA 14'''
|GA
| rowspan="4" |1
|
| rowspan="4" |100
| rowspan="4" |120
| rowspan="4" |840 cm³
| rowspan="4" |17:1
|
| rowspan="4" |2000
| rowspan="2" |14 HK / 10,3 kW
|
|190
|3,2
|
|
|
|
|3 g /hkt
|
|-
|GAG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|GAD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|GAGD
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|100
|120
|
|
|-
| rowspan="3" |'''H'''
|HG
| rowspan="3" |1
|165
| rowspan="3" |90
| rowspan="3" |90
| rowspan="3" |570 cm³
|20:1
|
|
|2000
|2000
|8 HK / 5,8 kW
|
|
|
|
|
|
|
|2 g /hkt
|DN 0 SD 21
|-
|HS (P)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linje 87: Linje 285:
|
|
|-
|-
|H
|HK
|1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
| rowspan="4" |'''2H'''
|2H
| rowspan="4" |2
|200
|90
|90
|90
|90
|1140 cm³
|22:1
|
|2250
|18 HK / 13,2 kW
|
|220
|4,7
|
|
|
|
|
|
|-
|2HG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|2HEG
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|2HSP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linje 103: Linje 378:
|
|
|
|
|DN 0 SD 21
|-
|-
|2H
| rowspan="4" |'''J'''
|2
|2J
| rowspan="4" |2
|400
| rowspan="4" |100
| rowspan="4" |120
| rowspan="4" |1880 cm³
| rowspan="4" |16,5:1
|
| rowspan="4" |1900
| rowspan="4" |30 HK / 22 kW
|
|
|
|
|
|
|
|
|90
|90
|
|
|
|
|-
|2JZ
|400
|
|
|
|
Linje 123: Linje 413:
|
|
|-
|-
|J
|2JRG
|2
|400
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|100
|120
|
|
|
|
|-
|2JGR
|375
|
|
|
|
Linje 142: Linje 440:
|}
|}


== Basisdata ==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+Basisdata Sabb dieselmotor
|+Basisdata Sabb dieselmotor
!Motor
!Motor
!
!
!
!
!
!
!
Linje 158: Linje 460:
Motor
Motor
!Ytelse
!Ytelse
HK/rpm
!Kompresjon
!Kompresjonstrykk
!Dreieretning
|-
|-
|E
|E
|
|
|
|
|
|
|
Linje 167: Linje 476:
|-
|-
|G
|G
|1
|90
|120
|760 ccm
|10 / 1800
|20:1
|30 bar
|Venstre
|-
|GA 12
|1
|100
|120
|
|
|
|
|
|-
|GA 14
|1
|
|
|
|
|
|
|
|-
|H
|1
| rowspan="2" |90
| rowspan="2" |90
|
|
|
|
|
|-
|2H
|2
|
|
|
|
|
|-
|J
|
|100
|120
|
|
|
|
|
|}
== Olje ==
{| class="wikitable"
|+Smøreolje og filter
! colspan="4" |Oljemengde
! colspan="4" |Kvalitet
!Filter
|-
!Motor
!På motor
!Gear
!Koblingshus
!Vinter
!Sommer
!Tropene
!Multigrade
!
|-
|'''E'''
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|'''G'''
|2
| -
|0,5
|SAE 10
|SAE 20
|SAE 30
|
| -
|-
|'''GG'''
|2
|0,5
| -
|
|
|
|
|
|-
|'''GA'''
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|'''H'''
|
|
|
|SAE 10
|SAE 20
|SAE 30
|
|
|-
|'''2H'''
|
|
|
|SAE 10
|SAE 20
|SAE 30
|
|
|-
|'''J'''
|
|
|
|
|
|
|
|
|}
== Moment ==
{| class="wikitable"
|+Tiltrekkingsmoment
!Motor
!Topplokkmutre
!Veivlagerbolt
!Veivlagerbolt
gammel 3/8"
!Festeskrue
pumpekasse
!
|-
|E
|
|
|
|
|
|-
|G
|14 kgm
|18
|14
|
|
|-
|GA
|
|
|
|
|
|-
|H
|
|
|
|
|
|-
|2H
|
|
|
|
|
|-
|J
|
|
|
|
|
|}
== Dieselsystem ==
{| class="wikitable"
|+Dieselsystem
!Motor
!Dysespiss
!Åpningstrykk
!Innsprøytning starter
!Innsprøytning slutter
|-
|E
|
|
|
|
|-
|G
|DN 0 SD 211
|100 Bar
|8 grader FØD
|7 grader EØD
|-
|GA
|
|
|
|
|-
|H
|
|
|
|
|-
|2H
|
|
|
|
|-
|J
|
|
|
|
|}
FØD = Før øvre dødpunkt (BTDC)
EØD= Etter øvre dødpunkt (ATDC)
== Mål og vekt ==
{| class="wikitable"
|+Mål og vekt
!Motor
!Vekt
motor
!Komplett
!
|-
|E
|
|
|
|-
|G
|
|
|
|-
|GA
|
|
|
|-
|H
|
|
|
|-
|2H
|
|
|
|-
|J
|
|
|
|}
== Ventil ==
{| class="wikitable"
!
! colspan="2" |Størelse
! colspan="2" |Ventilklaring
mm
! colspan="4" |Timing
|-
!Motor
!Innsug
diameter
!Eksos
diameter
!Innsug
!Eksos
!Innsug åpner
!Innsug lukker
!Eksos åpnet
!Eksos lukker
|-
|E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|G
|
|
|0,30 K
|0,30 K
|12
|45
|
|
|
|
|-
|-
|GA
|GA
|
|
|
|
|
|
|
Linje 181: Linje 817:
|-
|-
|H
|H
|
|
|
|
|
|
|
Linje 188: Linje 827:
|-
|-
|2H
|2H
|
|
|
|
|
|
|
Linje 195: Linje 837:
|-
|-
|J
|J
|
|
|
|
|
|
|
Linje 201: Linje 846:
|
|
|}
|}
K = Kald motor
V = Varm motor
FND = Før nedre dødpunkt


Tilbake til [[Damsgård Motorfabrik]]
Tilbake til [[Damsgård Motorfabrik]]

Nåværende revisjon fra 13. jun. 2020 kl. 15:38

Samleside med Tekniske data for Damsgård/Sabb Dieselmotorer.

Sabb 4-takt Dieselmotor
Motor

Type

Variant Sylindre Vekt

Motor

Boring

mm

Slag

mm

Slagvolum Kompresjon Bmep Maks Turtall

belastet

Maks ytelse Dreiemoment Forbruk

g/hkt

Forbruk l/time

(0,8 kg/L)

Ventilklaring

innsug / eksos

Oljemengde

motor

Oljefilter Oljeforbruk Dysespiss

Boschnummer

E 1
G G8 1 90 120 760 cm³ 6,3 kg/cm³ 1500 8 hk / 5,8 kW 7,65 kpm 200
G10 200 kg 20:1 6,25 - 6,55 kg/cm³ 1800 10 hk / 7,3 kW 7,95 kpm 2,5 0,30 / 0,30 kald 2 Plaskesmøring 2 gram / hkt DN 0 SD 211
GG
GS
2G 2G 2 390 90 120 1520 cm³ 20:1 1800 22 HK / 16,2 kW 18 kpm 200
2GZ 390
2GRG 365
GA 12 GA 1 220 kg 95 120 850 cm³ 17:1 1800 12 HK / kW 190 2,8
GAG
GA 14 GA 1 100 120 840 cm³ 17:1 2000 14 HK / 10,3 kW 190 3,2 3 g /hkt
GAG
GAD
GAGD
H HG 1 165 90 90 570 cm³ 20:1 2000 8 HK / 5,8 kW 2 g /hkt DN 0 SD 21
HS (P)
HK
2H 2H 2 200 90 90 1140 cm³ 22:1 2250 18 HK / 13,2 kW 220 4,7
2HG
2HEG
2HSP
J 2J 2 400 100 120 1880 cm³ 16,5:1 1900 30 HK / 22 kW
2JZ 400
2JRG 400
2JGR 375

Basisdata

Basisdata Sabb dieselmotor
Motor
Sylindre Boring Slag Volum

Motor

Ytelse

HK/rpm

Kompresjon Kompresjonstrykk Dreieretning
E
G 1 90 120 760 ccm 10 / 1800 20:1 30 bar Venstre
GA 12 1 100 120
GA 14 1
H 1 90 90
2H 2
J 100 120

Olje

Smøreolje og filter
Oljemengde Kvalitet Filter
Motor På motor Gear Koblingshus Vinter Sommer Tropene Multigrade
E
G 2 - 0,5 SAE 10 SAE 20 SAE 30 -
GG 2 0,5 -
GA
H SAE 10 SAE 20 SAE 30
2H SAE 10 SAE 20 SAE 30
J

Moment

Tiltrekkingsmoment
Motor Topplokkmutre Veivlagerbolt Veivlagerbolt

gammel 3/8"

Festeskrue

pumpekasse

E
G 14 kgm 18 14
GA
H
2H
J

Dieselsystem

Dieselsystem
Motor Dysespiss Åpningstrykk Innsprøytning starter Innsprøytning slutter
E
G DN 0 SD 211 100 Bar 8 grader FØD 7 grader EØD
GA
H
2H
J

FØD = Før øvre dødpunkt (BTDC)

EØD= Etter øvre dødpunkt (ATDC)

Mål og vekt

Mål og vekt
Motor Vekt

motor

Komplett
E
G
GA
H
2H
J

Ventil

Størelse Ventilklaring

mm

Timing
Motor Innsug

diameter

Eksos

diameter

Innsug Eksos Innsug åpner Innsug lukker Eksos åpnet Eksos lukker
E
G 0,30 K 0,30 K 12 45
GA
H
2H
J

K = Kald motor

V = Varm motor

FND = Før nedre dødpunkt

Tilbake til Damsgård Motorfabrik